Efektywność energetyczna w dobie wysokich cen energii jest wyjątkowo ważnym zagadnieniem. Najtańsza energia to ta, której nie zużywamy.
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) 17 grudnia zakończyła piątą edycję projektu Young Energy Europe. W tegorocznej edycji wzięło udział 45 uczestników z 12 firm. Zaprezentowane projekty mogą przyczynić się do redukcji emisji 4500 ton dwutlenku węgla rocznie. Jest to tyle, ile wynosi roczny ślad węglowy 450 statystycznych Polaków.
Celem projektu jest promowanie praktycznej wiedzy o wdrażaniu w firmach transformacji energetycznej, efektywności energetycznej, optymalnego wykorzystania zasobów i zrównoważonej mobilności. Firmy zgłaszają międzypokoleniowe zespoły. W czasie trwania projektu uczestnicy biorą udział w spotkaniach i warsztatach z ekspertami, zarówno z obszaru transformacji energetycznej, jak i miękkich umiejętności, na przykład prezentacji.
Jurorami są uznani eksperci z dziedziny technologii i efektywności energetycznej. Zaznaczają oni w projekcie przede wszystkim walor edukacyjny, ale też możliwość zademonstrowania i wdrożenia nowatorskich rozwiązań w firmach. W ten sposób upowszechnia się praktyczną wiedzę o efektywności energetycznej.
W tegorocznej edycji pierwsze miejsce zajął zespół reprezentujący KIRCHHOFF Polska Sp. z o.o., kolejne miejsca na podium zajęły zespoły firm Dr. Oetker Polska oraz Röhlig Suus Logistics Sp. z o.o. Laureaci i finaliści konkursu będą reprezentować Polskę podczas międzynarodowych spotkań Young Energy Europe, obejmujących 11 krajów europejskich a najciekawsze projekty przedstawimy m.in. na stronie https://young-energy-europe.eu/en/ i stronie ahk.pl.
Projekt jest finansowany ze środków niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Klimatu. „Ze względu na duży udział przemysłu w gospodarkach naszych krajów, Polska i Niemcy są w szczególny sposób narażone na rosnące ceny energii”, podkreśla dr Lars Gutheil, dyrektor zarządzający AHK Polska. „Projekty takie jak ten pomagają w praktycznym wdrożeniu transformacji energetycznej. Mamy nadzieję, że w kolejnych edycjach projekt YEE zgromadzi równie dużą rzeszę uczestników.”, podsumowuje Gutheil.
Na praktyczny aspekt programu i walor przekazywania najlepszych praktyk w gronie pionierów transformacji energetycznej w biznesie zwraca uwagę Ewa Mikos-Romanowicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Siemens. „Projekt Young Energy Europe demonstruje, w jaki sposób firmy mogą zmniejszyć swój ślad węglowy i wdrożyć w życie zasady zrównoważonego rozwoju. Projekt ten jest też świetnym sposobem transferu wiedzy. Szkolenie dla uczestników nie są bowiem prowadzone tylko przez teoretyków, ale również przez firmy, które pokazuję gotowe rozwiązania, które można zaimplementować.”
Przemysław Kuczyński, manager ds. energii Volkswagen Poznań i jeden z jurorów programu, uważa, że projekt przyczynia się do budowania świadomości wagi zagadnień związanych z zarządzaniem energią w firmach. „Według mnie w projekcie Young Energy Europe najważniejsze jest to, że polskie przedsiębiorstwa mogą pokazać innym w jaki sposób zarządzają energią i tym samym uwrażliwiają na fakt, jak ważnym zagadnieniem są koszty energii, zużycie energii i ślad węglowy. Projekty takie, jak ten nie tylko uczą młodych ekspertów w firmach czym jest efektywność energetyczna, ale też inspirują ich do działania i wdrażania nowatorskich rozwiązań we własnych organizacjach.”, podkreśla Kuczyński.