Komisja Logistyki
Głównym celem komisji jest stworzenie platformy kontaktów i bezpośredni dialog firm i biznesu z przedstawicielami władzy, wymiana doświadczeń, zwrócenie uwagi na praktyczne aspekty i konsekwencje wprowadzanych w życie uchwał i rozporządzeń
Komisja Logistyki AHK Polska swoja działalność rozpoczęła w roku 2005. Przewodniczącym Komisji jest pani Katarzyna Marciniak, dyrektor DB Schenker Rail Polska S.A.. Głównym celem komisji jest stworzenie platformy kontaktów i bezpośredni dialog firm i biznesu z przedstawicielami władzy, wymiana doświadczeń, zwrócenie uwagi na praktyczne aspekty i konsekwencje wprowadzanych w życie uchwał i rozporządzeń. Spotkania i prace komisji wzbogacane są o udział najwyższej klasy specjalistów, przedstawicieli władzy wykonawczej i ustawodawczej RP oraz dyskusje panelowe.
Przewodnicząca komisji Logistyki:
Katarzyna Marciniak
Członek Zarządu ds.Finansów /Controllingu
DB Cargo Polska S.A.
Posiedzenie Komisji Logistyki
20 marca 2025 r.
Gościem posiedzenia komisji logistyki był Adrian Mazur, Dyrektor Departamentu Strategii Transportu, Ministerstwo Infrastruktury. W centrum dyskusji była Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
Obecnie obowiązująca Strategia jest podstawowym krajowym dokumentem strategicznym określającym kierunki rozwoju transportu, który został przyjęty w 2019 r. Od tego czas strategia zdążyła się zdezaktualizować, niektóre jej wskaźniki zostały dawno osiągnięte, zmieniła się także sytuacja geopolityczna i wprowadzono szereg unijnych polityk, takich jak m.in. Zielony Ład czy Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności.
Podczas posiedzenia, jego uczestnicy rozmawiali o pracach nad nową strategią, która będzie uwzględniać aktualne wyzwania i polityki unijne. Dokument taki powstanie dopiero po sfinalizowaniu przez MFiPR Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju do 2035.
Planowana nowa strategia uwzględniać będzie takie zagadnienia, jak:
- Infrastruktura podwójnego zastosowania,
- zapewnienie ciągłego finasowania (m.in. w świetle nowej perspektywy finansowej UE),
- rozwój transportu intermodalnego,
- wzmocnienie transportu publicznego,
- przeorganizowanie systemu przewozów,
- procedury – przyspieszenie procesów decyzyjnych
Jak mówił dyr. Mazur, jednym z priorytetów ma być też rozwój polskich portów i udrożnienie połączeń zarówno drogowych, jak i kolejowych biegnących z południa na północ i w drugą stronę. Poza planowanymi zmianami w strategii dyskusja dotyczyła modernizacji kolejowego systemu infrastrukturalnego, rozbudowy portów i infrastruktury granicznej.
Posiedzenie Komisji Logistyki
25 października 2024 r.
Gościem spotkania była Anna Midera, Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta.
Podczas posiedzenia rozmawialiśmy o regionalnych portach lotniczych, przewozach pasażerskich i możliwości i przeszkodach w rozwoju cargo. Nie zabrakło także wątku CPK i jego wpływu na cargo i pasażerski ruch lotniczy. Tematem było także bezpieczeństwo na lotniskach prześwietlanie przesyłek w kontekście wybuchu na lotnisku w Niemczech.