Mistrz i uczeń – poradnik rozwiązywania trudnych sytuacji
Dogadać się z uczniem – to jest możliwe!
O innowacji
Stworzyłyśmy narzędzie – prosty poradnik komunikacji, który ma pokazać, że porozumienie i skuteczna komunikacja między instruktorem i uczniem jest możliwa. Chcemy pokazać, że instruktor, zmieniając swój sposób komunikacji, ma wpływ na kształt relacji z uczniem. Stawiając w komunikacji na słuchanie i empatię, zachęcamy do zrezygnowania ze stereotypów, na zasadzie “a z tymi młodymi to się dzisiaj nie da” i przerzucenia ciężaru na to, co ja mogę zrobić w komunikacji, by dać przestrzeń do zmiany. Nasza innowacja pokazuje, że drobnymi krokami można mieć wpływ na to, jak komunikuje się z innymi, a przez to zmieniać sposób w jaki inni reagują na mnie.
Zachęcamy do małej rewolucji – do tego, by znaleźć czas, usiąść na spokojnie, poczytać, obejrzeć film, przemyśleć pewne rzeczy i próbować w praktyce. Stworzyłyśmy poradnik „Mistrz i uczeń”, aby pobudzał do refleksji i inspirował do tego, że można inaczej.
Co znajdziesz w tych materiałach i jak to pomoże w codziennej pracy?
Nasz program rozwojowy jest przeznaczony dla tych, którzy chcą podnieść swoje umiejętności komunikacyjne. Jest to pakiet informacji, na temat komunikacji, prowadzenia rozmów, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach z którymi zmagasz się pracując z uczniami.
Innowacja obejmuje poradnik „Mistrz i uczeń”, filmy i podcast, które mogą być użytkowane oddzielnie lub razem.
I. Podręcznik samokształcenia „Mistrz i uczeń” , czyli jasny i zrozumiały poradnik o komunikacji interpersonalnej.
Jest przeznaczony do samodzielnego użytkowania w domu – w wersji pdf na urządzeniach elektronicznych lub w wersji do wydruku w formacie A4.
Zawiera następujące rozdziały tematyczne:
- Podstawowe założenia komunikacji interpersonalnej
- Różnice wpływające na porozumiewanie się
- Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji – słuchanie, zadawanie pytań, komunikat JA, informacja zwrotna
- Prowadzenie rozmów z uczniem
- Konflikty, jak powstają i jak sobie z nimi radzić
- Motywacja, czyli jak pozytywnie wpływać na ucznia
- Trudna rozmowa z rodzicem
Poza tym po każdym rozdziale znajdziesz podsumowanie najważniejszych informacji, które będą Ci przypominały o tym, co właśnie przeczytałeś/ przeczytałaś. Poza tym do każdego omawianego zagadnienia znajdziesz krótkie ćwiczenia do samodzielnego wykonania. Chcemy Ci w ten sposób dać okazję do sprawdzenia, w jaki sposób omawiane zagadnienia dotyczą Ciebie w Twojej codziennej pracy i życiu.
Ściągi i narzędzia
Dostaniesz od nas poręczne ściągi, jak stosować poszczególne narzędzia. Będą na osobnej stronie tak,żeby bez problemu można było je wydrukować i zabrać do pracy.
Plan działania - na koniec naszego podręcznika chcemy Cię zachęcić do zaplanowania własnych działań rozwojowych. Czyli kroków, jakie sam/sama chcesz podjąć dla dalszego rozwoju swoich kompetencji związanych z codzienną komunikacją. Zastanów się, do jakich refleksji skłoniła Cię lektura naszego poradnika. Na jakie obszary swojej komunikacji z uczniami chcesz szczególnie zwrócić uwagę. Czego chcesz robić więcej, a czego mniej; co zacząć robić, a jakie zachowania wyeliminować ze swojego sposobu komunikowania się. Napisz do siebie list…
W poradniku znajdują się także dodatkowe informacje w osobnych działach nazwanych „Dla dociekliwych”, które znajdziesz przy większości rozdziałów. Na końcu zamieszczona jest bibliografia.
II. Filmy
Oglądanie zacznij od filmu z numerem 1 „Instruktorze, rozwiń swoje umiejętności komunikacyjne”.
Następnie, przejdź do pozostałych filmów. Możesz najpierw czytać poradnik i po wybranym rozdziale przejść do oglądania filmu lub zastosować odwrotną kolejność. Linki do filmów znajdziesz w rozdziale filmy w postaci QR kodów oraz podlinkowane w treści poradnika przy poszczególnych rozdziałach.
Kolejne filmy odnoszą się do tematyki poruszanej w poradniku.
1. „Instruktorze, rozwiń swoje umiejętności komunikacyjne”
W filmie mówimy o tym, co zawiera nasz program rozwojowy, czyli pakiet informacji na temat komunikacji, prowadzenia rozmów i rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacji z uczniami.
2. Ciężki poranek Adama, czyli o spójności w komunikacji
W tym filmie opowiadamy o perypetiach Adama, początkującego instruktora. Opowiedziana historia ma pokazać ci jak ważna jest spójność w wypowiedzi, twoja mowa ciała, gesty i kontakt wzrokowy podczas spotkań z uczniami.
3. A gdyby tak poprosić o feedback ucznia
Mówimy o tym, że warto prosić o informację zwrotną ucznia. Dzięki temu rozwijasz się jako instruktor i usprawniasz swoją komunikację z uczniami. Pokazujemy też konkretne pytania, które możesz zadać podczas takiej rozmowy.
4. Jak przeprowadzić rozmowę wyjaśniającą
Z tego filmu dowiesz się o poszczególnych etapach rozmowy konfliktowej. Dowiesz się na co należy zwracać uwagę przygotowując się i prowadząc trudną rozmowę z uczniem. Jakich narzędzi użyć, aby wynikiem rozmowy było konstruktywne rozwiązanie.
5. Potencjał różnorodności – jak wykorzystać różnice międzypokoleniowe
W tym filmie chcemy pokazać pozytywną stronę różnic międzypokoleniowych. Opowiemy o ośmiu cechach wspólnych dla tzw. pokoleń Y i Z. Powiemy też jak wykorzystać tę wiedzę w budowaniu pozytywnych relacji z uczniami.
6. Zasady komunikacji według Paula Watzlavicka
Dowiesz się, dlaczego przyrównujemy komunikację do góry lodowej. Co oznacza, że jeśli w komunikacji zwracalibyśmy uwagę tylko na słowa i na fakty, to pomijalibyśmy znacznie większą część informacji, jakie nadawca chce nam przekazać
7. Rozmowa między instruktorem a uczniem
Film jest scenką rozmowy między instruktorem a uczniem. Ich rozmowa dotyczy powtarzających się spóźnień. Zobacz jak instruktor przeprowadził rozmowę i wspólnie z uczniem znalaezł rozwiązanie.
III. Podcast
Rozmowa z Tomkiem, instruktorem praktycznej nauki zawodu, z wieloletnim doświadczeniem
Posłuchasz o jego podejściu do uczniów, stylu zarządzania grupą i wyzwaniach w pracy z uczniami.