AHK Polska: Po początkowych perturbacjach zostały uruchomione fundusze europejskie z perspektywy 2021-2027. Z jakich programów mogą skorzystać przedsiębiorstwa produkcyjne, np. z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych? Aleksandra Pabiańska, TaxLab Sp. z o.o. : Od 2023 r. przedsiębiorcy mogą aplikować o wsparcie m.in. w cieszącym się największą popularnością programie FENG, adresowanym głównie do dużych przedsiębiorstw programie FENiKS oraz programie dla Polski Wschodniej, który w obecnej perspektywie obejmuje również część województwa mazowieckiego. Te trzy źródła to tzw. programy centralne, czyli takie, w ramach których mogą aplikować podmioty z całej Polski niezależnie od województwa, w którym realizują swoją działalność. Każdy z nich ma swoją specyfikę – np. w programie FENG obecnie największym zainteresowaniem cieszy się ścieżka SMART oraz Kredyt Ekologiczny. W ścieżce SMART przedsiębiorstwa mogą uzyskać dofinansowanie w ramach jednego wniosku aż na 7 obszarów działalności przedsiębiorstwa: prace B+R, utworzenie lub rozbudowa Centrum B+R, szkolenia pracowników, uczestnictwo w targach /misjach zagranicznych czy ochrona praw własności przemysłowej, inwestycja w rozbudowę zakładu produkcyjnego, jego efektywność energetyczną czy cyfryzację. Ze ścieżki SMART mogą korzystać zarówno firmy z sektora MŚP, duże przedsiębiorstwa, konsorcja jak również podmioty, które chcą opracować rozwiązania dla osób ze szczególnymi potrzebami ( temu poświęcony jest odrębny konkurs). Z kolei Kredyt Ekologiczny wspiera poprawę efektywności energetycznej przedsiębiorstw na poziomie min. 30% w porównaniu do bieżącego zużycia i jest adresowany do podmiotów zatrudniających do 3000 osób. Z Programu FENiKS skorzystać mogą przedsiębiorstwa planujące inwestycje w odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną czy transport intermodalny. W Polsce Wschodniej są dostępne konkursy na automatyzację i robotyzację czy wzornictwo. Oprócz wyżej wymienionych programów centralnych, przedsiębiorcy mogą aplikować o wsparcie w programach przeznaczonych dla konkretnych województw i tu koniecznie przedsiębiorca musi wykazać związek z konkretnym regionem – np. poprzez lokalizację w danym województwie zakładu, siedziby czy oddziału. W ramach tych programów przedsiębiorcy mogą aplikować o wsparcie na działania związane z pracami B+R, tworzeniem Centrum B+R, doposażeniem zakładu produkcyjnego, cyfryzacją oraz automatyzacją. Mniej popularne dotychczas, ale cieszące się coraz większym zainteresowaniem, są programy oferujące wsparcie bezpośrednio z Komisji Europejskiej np. EIC Accelerator. Proces oceny przebiega tam sprawnie – jest wymagający, ale w przypadku planów na wdrożenie przełomowego rozwiązania jest to ciekawa alternatywa dla ścieżki SMART. Co więcej, w Polsce można dostać dofinansowanie na przygotowanie wniosku o Eurogrant do wybranego programu UE lub konkursu w wybranym programie UE w ramach programu „Granty na eurogranty”. No i oczywiście mamy również KPO – obecnie największą popularnością cieszyły się tam program na wsparcie “Automatyzacji i robotyzacji” dla dużych przedsiębiorstw oraz dotacje dla sektora HoReCa. Planuje się także uruchomienie programu na efektywność energetyczną dla dużych przedsiębiorstw. AHK Polska: Jak często, opierając się na Państwa doświadczeniu, firmy polskie korzystają ze wsparcia w ramach funduszy europejskich i na co z reguły przeznaczają te środki? AP: Bardzo często. Właściwie większość naszych klientów ma doświadczenie z Funduszami UE. Przykładem tego, z jakim zainteresowaniem spotykają się dotacje, jest ostatni nabór ścieżki SMART, gdzie w programie adresowanym do sektora MŚP zostało złożonych 2722 wniosków na łączną kwotę prawie 24 mld zł, a w konkursie dla dużych 365 wniosków na kwotę 5 mld zł. Proszę zauważyć, że są to dane tylko dla jednego konkursu. AHK Polska: Często słyszy się o nadmiernej biurokracji i tzw. „papierologii”, związanej z procesami pozyskania środków unijnych przez przedsiębiorców. Czy nie jest to odstraszające dla przedsiębiorców? Jak sobie z tym radzą i czy w ogóle warto z ich perspektywy starać się o dotacje? AP: Oczywiście, trochę tak jest. Kluczowe, aby przedsiębiorcy aplikujący zdawali sobie z tego sprawę. Aplikowanie o dotacje, a następnie rozliczanie otrzymanego wsparcia (bo proszę pamiętać, że sukces w dotacjach to nie tylko napisanie dobrego wniosku, ale również jego prawidłowe raportowanie), zawsze było i jest procesem formalnym. Dla części przedsiębiorców jest to wyzwanie – czasem oczywiście zdarza się, że formalności w ich ocenie przewyższają wartość przyznanego wsparcia i rezygnują z aplikowania. Wielu przedsiębiorców korzysta jednak ze wsparcia profesjonalnych podmiotów specjalizujących się pozyskiwaniu dofinansowań, w związku z tym część obowiązków jest współdzielona, a samo realizowanie projektu i przestrzegania nałożonych wymogów staje się prostsze. Niemniej zawsze podkreślam, że nie ma możliwości zbudowania dobrego wniosku o dofinansowanie bez udziału klienta. Ta współpraca na linii doradca – klient jest kluczowa dla sukcesu projektu. AHK Polska: Gdybyśmy wzięli pod uwagę konkretną branżę, np. przetwórstwo tworzyw, jakie programy może Pani polecić firmom w niej działającym? AP: Jeżeli chodzi o Fundusze UE, to zdecydowanie byłaby to ścieżka SMART lub Kredyt ekologiczny. Dodatkowo, wszelkie źródła w ramach programów regionalnych związane z efektywnością energetyczną, odnawialnymi źródłami energii, recyklingiem. Dla sektora MŚP (tj. podmiotów zatrudniających do 250 osób), dodałabym również konkurs finansowany ze środków KPO dotyczący Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Poza instrumentami dotacyjnymi wskazałabym również na wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe – tj. zwolnienie z CIT na działalność w Polskiej Strefie Inwestycji, ulgę na prototyp, ulgę na robotyzację czy ulgę na działalność B+R. AHK Polska: Czy oprócz programów unijnych istnieją inne, krajowe, z których przedsiębiorcy mogą pozyskać środki finansowe np. na działania inwestycyjne? AP: Tak, tych mechanizmów mamy kilka. W ostatnich latach został zmieniony program tzw. grantów rządowych, tak aby z niego mogły korzystać również podmioty z sektora MŚP (chociaż ciągle próg wejścia jest wysoki). Oprócz tego ogromną popularnością cieszą się zwolnienia z CIT/PIT w ramach tzw. Polskiej Strefy Inwestycji, które są dostępne praktycznie na terenie całej Polski, z wyłączeniem niektórych regionów najbardziej rozwiniętych). Od 2016 r. przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z ulgi B+R, która nie wiąże się z działalnością typowo inwestycyjną, ale można w ramach niej rozliczyć np. koszty amortyzacji sprzętów wykorzystywanych do prowadzenia prac B+R w przedsiębiorstwie, czy koszty materiałów wykorzystywanych do budowy rozwiązania prototypowego. Z naszego doświadczenia wynika, iż w przypadku większości podmiotów pracujących nad udoskonaleniem swojej oferty produktowej, warto przyjrzeć się czy nie podejmują one działań mających charakter prac rozwojowych, które pozwalają na skorzystanie z ulgi B+R. Jeżeli chodzi o działalność typowo inwestycyjną to wspomniałabym również o uldze na prototyp czy uldze na robotyzację. W tym przypadku kwalifikowalny jest np. koszt zakupu robota przemysłowego oraz urządzeń peryferyjnych. AHK Polska: Dziękujemy za rozmowę. Przedsiębiorców działających w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych zapraszamy do wzięcia udziału w misji gospodarczej do Niemiec, której elementem jest udział w targach branżowych FAKUMA 2024. Wyjazd odbędzie się w dniach 14-16.10.2024. Do udziału w misji zachęcamy przede wszystkim przedstawicieli działów zakupów, inwestycji, technologii i utrzymania ruchu firm zajmujących się przetwórstwem tworzyw sztucznych, które są zainteresowane inwestycjami, polegającymi na zakupie, modernizacji czy rozbudowie parku maszynowego, zarówno pojedynczych urządzeń, jak i kompletnych linii produkcyjnych czy narzędzi. Więcej informacji TUTAJ
Celem obu krajów jest znalezienie odpowiedzi na wyzwania naszych czasów, aby kształtować europejską przyszłość, nie zapominając o przeszłości. Obok spraw dotyczących bezpieczeństwa, rządy Polski i Niemiec zadeklarowały również współpracę związaną z kwestiami gospodarczymi, energetyką, przemysłem oraz transformacją ekologiczno-cyfrową. Najważniejsze obszary to: Rozwój gospodarczy i biznesowy. Od 2024 r. odbywać się będą doroczne spotkania w formie polsko-niemieckiego forum gospodarczego i Trójkąta Weimarskiego; Innowacje i sztuczna inteligencja, umiędzynarodowienie i wspieranie start-upów poprzez wykorzystanie i, w stosownych przypadkach, rozszerzenie istniejących struktur współpracy w ramach Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, a także innych platform współpracy; zielona transformacja przemysłu, surowce krytyczne, półprzewodniki, transformacja cyfrowa, Przemysł 4.0, start-up i ich umiędzynarodowienie oraz zwiększenie stopnia ponownego wykorzystania surowców (gospodarka o obiegu zamkniętym); przyspieszenie wdrażania odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza morskiej i lądowej energii wiatrowej i fotowoltaicznej; poprawienie efektywności energetycznej i ułatwienie dekarbonizację sektora ciepłowniczego, zwłaszcza ciepłownictwa komunalnego; wdrażanie gospodarki wodorowej, w tym dekarbonizacja przemysłu i realizacja celów na 2030 r. dotyczących paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO); utworzenie „cyfrowego Trójkąta Weimarskiego” w celu wypracowywania wspólnych stanowisk, które będą przedstawiane Komisji Europejskiej i innym państwom członkowskim. Polska i Niemcy będą ponadto współpracować w sprawach dotyczących m.in. transportu i infrastruktury, działań policyjnych i granicznych, zdrowia, nauki, edukacji młodzieży, wymiaru sprawiedliwości, rozwoju obszarów miejskich czy żywności i rolnictwa. Więcej informacji tutaj: https://www.gov.pl/web/premier/nowe-otwarcie-w-relacjach-polsko-niemieckich POLSKO-NIEMIECKI PLAN DZIAŁANIA
Forum zostało zorganizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) we współpracy z Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową (AHK Polska) oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. W ramach całodziennego wydarzenia przedsiębiorcy, politycy, reprezentanci instytucji wsparcia biznesu oraz administracji publicznej rozmawiali o możliwościach współpracy między naszymi krajami, szczególnie w zakresie zielonej transformacji oraz digitalizacji w obrębie ochrony zdrowia i miast przyszłości. Forum zgromadziło łącznie ponad 200 uczestników. "Niemcy są nie tylko naszym sąsiadem, ale od lat także jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych. Niemieccy klienci chętnie kupują polskie produkty, a firmy wybierają nasz kraj na miejsce inwestycji. Wspólnie działamy prężnie w wielu dziedzinach, nie chcemy jednak osiadać na laurach i dzięki temu dzisiejszemu wydarzeniu przenieść nasze relacje na jeszcze wyższy poziom" – powiedział podczas oficjalnego otwarcia wydarzenia Prezes PAIH Andrzej Dycha. Przemówienia wygłosili także Ignacy Niemczycki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Rzeczpospolitej Polskiej, dr Kirsten Scholl, Dyrektor Generalna w Ministerstwie Gospodarki i Ochrony Klimatu Republiki Federalnej Niemiec oraz Katarzyna Byczkowska, Prezydentka Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska). "Polska i Niemcy są dziś równorzędnymi partnerami gospodarczymi, a ich wzajemne znaczenie wzniosło się na nowy poziom. Dlatego tym ważniejsze jest, że teraz - po kilkuletniej przerwie - spotykamy się ponownie w ramach tej ważnej inicjatywy, jaką jest dzisiejsze forum! Współpraca, wymiana doświadczeń i łączenie sił partnerów z obu krajów może dać nowy impuls do rozwoju i zwiększyć konkurencyjność firm na rynku europejskim" – w swoim wystąpieniu stwierdziła Prezydentka AHK Polska Katarzyna Byczkowska. Wszyscy mówcy zgodnie podkreślali również konieczność podjęcia wspólnych działań w dobie wyzwań na rynkach energetycznych oraz wymieniali szanse płynące z zielonej transformacji. Oprócz przemówień, w ramach otwarcia odbyła się także debata plenarna na temat niemieckich inwestycji w Polsce. W drugiej części wydarzenia zorganizowano natomiast aż cztery panele dyskusyjne z udziałem ekspertów oraz liderów opinii z Polski i Niemiec. Prelegenci rozmawiali m.in. o bezpieczeństwie Europy w kontekście lekowym i energetycznym oraz dyskutowali na temat przyszłości miast. Po sesji panelowej odbyła się część networkingowa, która była okazją do nawiązania i pogłębienia współpracy pomiędzy przedstawicielami niemieckich i polskich firm.
W wydarzeniu uczestniczyli eksperci z Polski i z Niemiec, którzy przedstawili sytuację na obydwu rynkach. Niemieckie przedsiębiorstwa specjalizujące się w tym obszarze zaprezentowały swoją ofertę produktów i usług polskim partnerom zainteresowanym współpracą. Dyskutowano o kierunkach rozwoju branży i dostępnych narzędziach wspierających inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, m.in. w postaci funduszy europejskich. Konferencja odbyła się w Warszawie w dn. 11 czerwca br. Wydarzenie stanowiło jeden z punktów szerszego projektu wspierającego nawiązywanie współpracy w dziedzinie gospodarki wodno-ściekowej. Adresatami projektu są firmy szeroko pojętej branży uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, jak też samorządy, zakłady komunalne, firmy budowlane, organizacje branżowe oraz inne osoby zainteresowane tym obszarem. Podmioty te mogły wziąć udział w rozmowach handlowych z niemieckimi firmami także po konferencji, w ciągu trzech kolejnych dni, kiedy to niemieckie firmy podróżowały po Polsce i rozmawiając z potencjalnymi partnerami handlowymi w ich siedzibach. Konferencję otworzyli dr Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłwo-Handlowej oraz Friedemann Kraft reprezentujący Ambasadę Niemiec, podkreślając wagę współpracy polsko-niemieckiej w ramach branży, która wobec rosnących wyzwań środowiskowych ma znaczenie strategiczne. W imieniu Niemieckiego Stowarzyszenia Maszyn i Urządzeń (VDMA - Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau) obecną sytuację w obszarze polsko-niemieckiego handlu maszynami i urządzeniami przedstawił Peter Gebhardt. W 2023 roku do Polski sprowadzono ze wszystkich krajów maszyny i urządzenia za ponad 9,4 mld euro, co stanowiło około 10 proc. wszystkich importowanych do Polski towarów. Niemcy odpowiadały za ponad 32 proc. importowanych do Polski w 2023 roku maszyn i urządzeń (kolejne Chiny za ok. 12 proc.). Od lat wartości w zakresie wymiany handlowej w obszarze maszyn i urządzeń z roku na rok rosną (z wyjątkiem lat pandemicznych). Ważną częścią oferty niemieckiej są urządzenia i maszyny stosowane w gospodarce wodno-ściekowej. Niemiecki rynek jest w tym zakresie ukierunkowany na eksport, przedsiębiorstwa inżynieryjne są w stanie zaoferować rozwiązania zindywidualizowane, dokładnie dostosowanie do oczekiwań klienta. W Niemczech intensywnie wspierane są przez państwo badania w tym obszarze, m.in. w zakresie zrównoważonej gospodarki, zapewnienia wody pitnej dla ludzi, gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie wykorzystania wody np. w przemyśle czy ochrony przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi. Ważnym obszarem są ponadto działania związanie z zapobieganiem suszy w związku ze zmianami klimatu. Zaprezentowane zostały poszczególne projekty oraz innowacyjne rozwiązania, które mogą stać się obszarem przyszłej współpracy polskich i niemieckich partnerów (więcej na ten temat w broszurze VDMA „Wasser-und Abwassertechnik“, wyd. 15, 2024; wydawnictwo dostępne jest w języku niemieckim i angielskim). Sytuację branży w Polsce nakreślił Paweł Sikorski, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”. Zaprezentował obszary działalności Izby, oferowane wsparcie m.in. w postaci szkoleń, webinariów, konsultacji aktów legislacyjnych, ale także wsparcia firm dzięki organizowanym już od 30 lat targom branżowym WOD-KAN, które są największą tego typu imprezą w Europie Środkowo-Wschodniej. P. Sikorski wskazał na obecne potrzeby i możliwe obszary współpracy, m.in. w związku z wdrażaniem dyrektyw unijnych w zakresie gospodarki ściekowej czy dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Przedstawił także polski udział w projektach międzynarodowych w obszarze gospodarki wodno-ściekowej, w tym realizowanych w ramach projektów unijnych (np. Interreg). Zaprezentowane zostało także zestawienie potrzeb inwestycyjnych w zakresie poprawy jakości i ograniczenia strat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wartość programu inwestycyjnego w tym zakresie szacuje się na 44 mld PLN. Znaczącym wsparciem w realizacji projektów mogą być środki unijne, m.in. w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Programy i możliwości finansowania inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w ramach funduszy europejskich i krajowych przedstawił bliżej Jarosław Orliński, reprezentujący Departament Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Profesor Izabela Zimoch z Katedry Inżynierii Wody i Ścieków na Politechnika Śląska przybliżyła priorytetowe obszary działań wspierające wdrażanie systemów zarządzania ryzykiem dostaw wody do konsumenta zgodnie z Dyrektywą 2020/2184. Konferencję zakończyła dyskusja panelowa na temat „Woda 4.0, cyfryzacja, prąd ze ścieków – jak uczynić gospodarkę wodno-ściekową bardziej efektywną?”. Moderatorem rozmowy był Wojciech Stawiany, ekspert Polskiej Izby Ekologii, w dyskusji uczestniczyli Andrzej Wójtowicz, Wodociągi Słupsk Sp. z o.o., Robert Szlosek, Siemens Polska Sp. z o.o. , profesor Marek Gromiec, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania, ekspert ds. Technologii Wody Ścieków oraz Grzegorz Szafrański, Flottweg Polska Sp. z o.o. Spotkanie było doskonałą okazją do nawiązania kontaktów handlowych i wymiany doświadczeń przedstawicieli branży w Polsce i Niemczech. Prezentacje z konferencji do pobrania
AHK Polska: Czy jesteśmy świadkami przełomu, czy zmierzchu elektromobilności? Jaki jest poziom rozwoju elektromobilności w Polsce? Samochody elektryczne stanowią niewielki odsetek nowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Co planuje Mercedes-Benz? Alexander Henzler: Zdecydowanie jesteśmy świadkami postępu elektromobilności – i nie mam wątpliwości, że ten postęp będzie kontynuowany. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie, szybciej lub wolniej, ale nie przestaje rosnąć. Mercedes-Benz przyjął rolę pioniera w dziedzinie mobilności elektrycznej i bardzo szybko zbudowaliśmy atrakcyjne portfolio samochodów elektrycznych w niemal każdym segmencie rynku. Pokazaliśmy, że taki samochód może komfortowo pokonywać duże odległości i oferować nie tylko jeden produkt, ale cały ekosystem usług, które sprawiają, że korzystanie z pojazdu elektrycznego jest jak najbardziej intuicyjne. Ale oczywiście rozwój elektromobilności to nie tylko produkt – to także rozbudowa sieci ładowania i polityka. Jednak zarówno w Polsce, jak i na całym świecie możemy zaobserwować, że warunki do publicznego ładowania samochodów elektrycznych są coraz lepsze, a już niebawem Mercedes-Benz dołoży tu swoją cegiełkę w postaci własnej, planowanej sieci ładowania. AHK Polska: Co odróżnia markę Mercedes-Benz obecną na rynku od innych marek premium, ale także od stale rosnącej liczby konkurentów z Chin? AH: Jesteśmy wynalazcą samochodu i urodzonym pionierem. Mercedes-Benz pozostaje synonimem tego, co obecnie najlepsze w kompleksowo rozumianej technologii – w obszarach zrównoważonego rozwoju, komfortu, bezpieczeństwa, wydajności – i nadal nadaje ton całej branży. Tylko w ciągu ostatnich kilku lat spopularyzowaliśmy inteligentne sterowanie głosowe, wyświetlacz przezierny z rozszerzoną rzeczywistością czy wydajne akumulatory w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in – a to tylko przykłady. Chcemy budować samochody, które wzbudzają pożądanie i przekraczają oczekiwania klientów, a jednocześnie zapewniają każdemu z nich wymarzonego Mercedesa. Z tego powodu posiadamy szeroką gamę modeli, napędów i wersji. Jeśli chodzi o samochody z Chin, bacznie monitorujemy sytuację, ale robimy swoje, zgodnie z tradycją i z myślą o przyszłości – najważniejsze jest dla nas zadowolenie naszych klientów. AHK Polska: Czy samochody Mercedesa będą bardziej produktem czy usługą, z której korzystasz w razie potrzeby? AH: To zależy bardziej od podejścia klienta. Oczywiście obserwujemy zmianę modelu zakupowego i oferujemy wszechstronny zakres usług finansowych, w tym abonamenty, które wraz z samochodem oferują kompleksowy pakiet usług, w tym serwis i wymianę opon – klient cieszy się tutaj maksymalnym komfortem. Przede wszystkim jednak staramy się dostosować do potrzeb kupującego. W każdym razie chcemy, aby Mercedes był jak najbardziej spersonalizowany – zaczynając od konfiguracji i wyposażenia, rozbudowujemy nasz program customizacji Manufaktur, aż po wykorzystanie. Korzystamy przy tym z możliwości personalizacji pojazdu, gwarantowanych przez systemy operacyjne, profile użytkowników – również aktywowane odciskiem palca – oraz sztuczną inteligencję, która sprawia, że samochód uczy się zachowania użytkownika i sugeruje odpowiednie funkcje ułatwiające obsługę. AHK Polska: Jak wygląda rynek samochodów elektrycznych w Polsce, czego oczekują klienci, jakie wartości są dla nich ważne przy wyborze takich aut – TCO, ekologia czy zrównoważona produkcja? AH: Zarówno w Polsce, jak i w Europie nabywcy wciąż oswajają się z samochodami elektrycznymi. Mamy już dobry produkt i współpracujemy z naszą siecią dystrybucji, aby pokazać jego realne korzyści. W wielu przypadkach klientów, którzy wybierają pojazd elektryczny, uwodzi wygoda, spokój i płynność, a także codzienna wygoda – ładowanie samochodu w domu, aby był zawsze gotowy do drogi, lub na boku – na przykład podczas zakupów. Nasze modele elektryczne mają korzystne profile ładowania, które zapewniają wysoką wydajność w szerokim zakresie pojemności akumulatorów, co oznacza, że ładują się bardzo wydajnie w podróży. Klienci często są zaskoczeni, że ładowanie podczas rodzinnego wyjścia zajmuje mniej czasu niż wizyta w sklepie, na stacji benzynowej czy w restauracji. Nie należy lekceważyć lokalnej zerowej emisji takiego samochodu. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że udział energii odnawialnej w polskim miksie energetycznym znacząco wzrasta – np. w ubiegłym roku było to ok. 40% u jednego z wiodących dostawców. Oznacza to, że wspólnie osiągniemy cel, jakim jest bezemisyjna mobilność. AHK Polska: Jaki jest poziom rozwoju infrastruktury i ekosystemu usług elektromobilności w Polsce i czy jest on zgodny z tym, co obserwujemy na Zachodzie? AH: Jeszcze nie, ale jesteśmy na dobrej drodze. Powstaje coraz więcej stacji szybkiego ładowania, a sieć punktów ładowania staje się coraz gęstsza – co pokazuje licznik elektromobilności. Popyt jest wciąż wysoki, ale jest to związane z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych. Jednak już teraz możemy podróżować po drogach krajowych i autostradach oraz znaleźć miejsce do wygodnego ładowania auta. Klienci Mercedesa mają łatwiej – oferujemy im inteligentną nawigację, która nie tylko planuje przerwy na ładowanie, ale także pokazuje zajętość stacji, a także kartę Mercedes me Charge, która oferuje intuicyjny dostęp do stacji różnych dostawców. AHK Polska: VW ogłosił wczoraj, że będzie produkował samochody elektryczne w cenie 20 000 euro. Jaka będzie odpowiedź Mercedes-Benz? AH: Tanie samochody elektryczne są z pewnością niezbędną dźwignią popularyzacji elektromobilności na kontynencie europejskim. Będą one oferować przełomowe technologie ogłoszone w naszym imponującym badaniu Vision EQXX, z rzeczywistym zasięgiem znacznie przekraczającym 1000 km – co zostało potwierdzone wieloma testami terenowymi. AHK Polska: Dziękujemy za rozmowę.
Spotkanie, które miało miejsce zaledwie kilka tygodni po II Polsko-Niemieckim Forum Transformacji Energetycznej, było kolejną okazją do wymiany doświadczeń w zakresie transformacji energetycznej, omówienia sukcesów, problemów, wyzwań zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Uczestnicy spotkania podkreślali, że najważniejszym wyzwaniem, jakie przed nami stoi, jest zapewnienie bezpieczeństwa: energetycznego, klimatycznego i gospodarczego. Konieczne jest także wprowadzenie przez rząd długoterminowych strategii i regulacji, które pozwolą przedsiębiorcom na efektywne planowanie i realizację projektów. Jak zauważyli uczestnicy spotkania, wyzwaniem w Polsce będzie również pozyskanie i przygotowanie kadr zaangażowanych w ten proces. Uczestnicy spotkania wyrazili nadzieję, że prace nad Zielonym Ładem, podczas zbliżającej się prezydencji Polski w Radzie Europy, będą koncentrować się na wdrażaniu praktycznych działań oraz na dialogu z przedsiębiorcami, których firmy przechodzą transformację społeczną i ekologiczną w drodze do neutralności klimatycznej. Swoimi doświadczeniami w zakresie transformacji energetycznej podzielili się Monika Milewicz z e.on edis, dr Ewa Łabno – Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland oraz Robert Macias RWE.