Wywiad
Informacje prasowe

Cyrkularność i wsparcie dzieci na Madagaskarze

17.12.2024

Rozmowa o zrównoważonym designie z dr Anną Vonhausen, VANK.

AHK Polska: Zacznijmy od designu. Jak producent “zrównoważonych” mebli wpisuje się w aktualne trendy?

Anna Vonhausen: VANK już od kilku lat stawia na proekologiczne projekty i nowe, w dużej mierze bio-pochodne materiały. W produktach akustycznych, ale też w meblach, z powodzeniem stosujemy surowce z odnawialnych w cyklu rocznym włókien lnu i konopi. Nasza eko-ewolucja doskonale wpisała się w aktualne trendy. W świecie designu coraz częściej mówi się o zrównoważonym rozwoju, a cyrkularność jest tematem przewodnim wielu targów i wystaw. Przykładem mogą być targi Orgatec, które odbyły się w październiku w Kolonii. Tematy te były najważniejsze zarówno w panelach dyskusyjnych, jak i poprzez prezentacje wybranych produktów w specjalnej strefie #TheCircularHouse. VANK również miał okazję się tam zaprezentować, co pozwoliło nam przyciągnąć uwagę klientów zainteresowanych tą tematyką. Ciekawym przykładem były też jednodniowe targi organizowane niedawno przez Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową w Hamburgu. Wydarzenie zgromadziło firmy partnerskie i członków Izby, którzy skupiali się na pokazaniu swoich rozwiązań w tym obszarze. VANK uczestniczył w nich na zaproszenie lokalnego partnera Broders&Knigge GmbH promującego zrównoważone rozwiązania do biur. 

AHK Polska: Dlaczego podkreśliła Pani materiały bio-pochodne ?

AV: W trakcie poszukiwania nowych materiałów dla zmiany naszej oferty, doszliśmy do wniosku, że to właśnie ten kierunek ma największy potencjał. Postawienie na materiały roślinne okazało się kluczowe i dziś stanowią one najważniejszy element oferty VANK. Wierzymy, że zwrot gospodarki w stronę materiałów biologicznego pochodzenia może długofalowo przynieść lepsze efekty niż samo przetwarzanie odpadów, zwłaszcza w kontekście redukcji emisji CO2. Wykorzystując materiały pochodzenia roślinnego, minimalizujemy zużycie surowców ropopochodnych, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze emisje dwutlenku węgla. To rozwiązanie bardziej zrównoważone i efektywne ekologicznie.

AHK Polska: VANK produkuje meble biurowe, a sektor ten mocno ucierpiał po pandemii i wychodzi z tego w zupełnie nowej odsłonie. Jakiej?

AV: Pandemia zmieniła sposób myślenia o przestrzeniach biurowych. Biura muszą być gotowe na zmiany – zarówno lokalizacji, jak i aranżacji wnętrz. Ponadto raportowanie ESG z działań firm na rzecz zrównoważonego rozwoju z pewnością też przyczyniło się do wzrostu świadomości klientów. Widzimy, że w ostatnich dwóch latach sprzedaż naszych zrównoważonych produktów znacznie wzrosła, a wśród produktów akustycznych te z Bio-panelami VANK są wybierane najczęściej. Decyzje klientów wynikają z chęci zaprezentowania się jako firma proekologiczna zarówno wizualnie w przestrzeni biurowej, jak i w dokumentach oceniających ślad węglowy.

AHK Polska: Jak jeszcze może zaprezentować się zrównoważona firma?  

AV: Ekologiczne materiały i rozwiązania to jeden filar. Drugim jest szacunek do otoczenia biznesowego, partnerów i dostawców. Trzecim, który dostarcza nam też wiele satysfakcji to możliwość zaangażowania we wsparcie innych. VANK przekazał wyposażenie dla wielu szkół, przedszkoli, instytucji publicznych w miejscowościach, które najbardziej ucierpiały podczas powodzi we wrześniu 2024r.

Zdajemy sobie również sprawę, że z powodu kryzysu klimatycznego, wsparcia wymagają też bardziej oddalone od nas tereny. Od kilku lat wspieramy Fundację Ankizy Gasy – Dzieci Madagaskaru. Jest to zarówno regularne wsparcie, jako partner Programu Przyjaciół Dzieci Madagaskaru, jak i projekty celowe jakim są budowa kolejnej stołówki czy zaangażowanie w przygotowanie programu dydaktycznego dla powstającego Centrum Wsparcia Edukacji, w którym mają się odbywać warsztaty i szkolenia dla starszej młodzieży. Zachęcamy do wsparcia też inne firmy członkowskie AHK. Fundacja zarejestrowana jest w Polsce jako organizacja pożytku publicznego. Każda przekazana kwota ma na Madagaskarze ogromną wartość, a nam pomaga budować spójny wizerunek zrównoważonej firmy.

AHK Polska: Dziękujemy za rozmowę.