Warszawa, AHK
Szkolenia & Warsztaty
Wydarzenia
Szkolenie: Niemiecka gospodarka jako partner dla polskich firm – aspekty współpracy i skutecznej komunikacji
Miejsce
Warszawa, AHK
ul. Grzybowska 87
00-844
Warszawa
Polska
+48 22 53 10 500
info(at)ahk.pl
Show place in map
Język spotkania
polski
Firmy członkowskie AHK Polska:
1.500 PLN + VAT

Firmy nieczłonkowskie AHK Polska:
2.000 PLN + VAT
Początek wydarzenia
18.03.2025 · 10:00
Koniec wydarzenia
18.03.2025 · 17:00
rejestracja

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa zaprasza na szkolenie stacjonarne: 

"Niemiecka gospodarka jako partner dla polskich firm – aspekty współpracy i skutecznej komunikacji"

Szkolenie odbędzie się 18.03.2025 w godzinach 10:00-17:00 w siedzibie AHK Polska w Warszawie.

Niemcy od ponad 30 lat są najważniejszym partnerem gospodarczym Polski w dwóch podstawowych obszarach – handlu bilateralnym i inwestycjach bezpośrednich. Rozwój handlu okazał się być niezwykle dynamiczny, szczególnie po akcesji Polski do UE, i opierał się zasadniczo zjawiskom kryzysowym. Bieżące wydarzenia polityczne i przemiany strukturalne zaczynają zmieniać charakter naszej relacji gospodarczej. Niemcy odnotowują bardzo słabe wyniki gospodarcze, dynamika relacji handlowej wyraźnie obniża się, a przyszłość tej współpracy ulegnie zapewne pewnym zmianom. Polskie firmy powinny przygotować się do tej zmiany.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z całym obszarem zmian, obejmującym opis sytuacji gospodarczej tego kraju ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w zakresie koniunktury oraz charakteru przemian strukturalnych niemieckiej gospodarki i ich skutków dla polskiej gospodarki. Zahamowanie niemieckiej gospodarki i raczej pesymistyczne scenariusze rozwojowe nie oznaczają, że polskie firmy będą mniej aktywne na tym rynku i że spadnie atrakcyjność inwestycyjna Polski dla kapitału niemieckiego. Niemcy nadal posiadają solidną gospodarkę i mocną pozycję na światowych rynkach, co generuje znaczne korzyści dla polskich firm i naszego rynku pracy. Trzeba jednak zrozumieć aktualne przemiany i przygotować się na nowy charakter relacji. 

We współpracy gospodarczej nasi niemieccy partnerzy wielokrotnie pozycjonowali się jako partnerzy mocniejsi (senior), o długiej tradycji w produkcji i sprzedaży na globalnych rynkach oraz z rozwiązaniami uniwersalnymi do zastosowania w każdej gospodarce i firmie. Wydaje się, że ta epoka jest już częściowo passé. Polskie firmy zaczynają prowadzić wzajemne partnerstwo z firmami niemieckimi w sposób asertywny i partnerski, pokazując nasze nierzadkie przewagi komparatywne, na przykład w sektorze IT. Celem szkolenia jest pokazanie całego obszaru skutecznej komunikacji pomiędzy firmami polskimi i niemieckimi w oparciu o międzynarodowe modele oraz specyfikę polskiej i niemieckiej kultury biznesowej.
 

Grupa docelowa: pracownicy polskich firm, zaangażowani we wzajemnej współpracy gospodarczej, szczególnie w relacjach handlowych bądź inwestycyjnych.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Niemiecka gospodarka jako partner dla polskich firm – aspekty twarde

Pozycja niemieckiej gospodarki na świecie – PKB, potencjał produkcyjny, eksport, scenariusze rozwojowe do roku 2050

Pozycja Niemiec jako partnera handlowego i inwestycyjnego Polski

Pozycja Polski jako partnera handlowego Niemiec

Znaczenie niemieckiej gospodarki dla polskiego rynku pracy oraz sektora usług

Współczesna gospodarka Niemiec – analiza SWOT

Przyszłość polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej – obszary zagrożone i rokujące rozwój


2. Niemiecka gospodarka jako partner dla polskich firm – aspekty miękkie (komunkacyjne)

Modele opisujące kultury biznesowe na świecie – typowe zachowania w Polsce i w Niemczech oraz ich ewolucja

Niemcy – szok kulturowy – czy coś takiego istnieje? Jak niemiecka kultura biznesowa i charakter narodowy postrzegane są na świecie?

Potencjalne obszary tabu w biznesie – jak sobie z nimi radzić?

Pozycja kobiet w biznesie – porównanie polsko-niemieckie

Jak radzić sobie w trudnych, polsko-niemieckich sytuacjach komunikacyjnych – panel dyskusyjny z przedstawieniem problemów i możliwych rozwiązań

Przebieg szkolenia przewidziany jest w formie interaktywnej: prelegent - uczestnicy z dużą gotowością do zadawania pytań, na które prelegent chętnie odpowie bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w polsko-niemieckich relacjach biznesowych.

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. W trakcie szkolenia zapewniamy lunch oraz przerwy kawowe. Na koniec szkolenia uczestnicy otrzymają certyfikat.

Na szkolenie prosimy rejestrować się przez formularz online na górze strony.

Uwaga! Bezkosztowa rezygnacja wyłącznie pisemnie do dnia 10.03.2025.

Po tym terminie obciążymy Państwa pełnymi kosztami uczestnictwa. Do dn. 13.03.2025 uczestnicy otrzymają pisemne potwierdzenie i informacje nt. udziału w szkoleniu oraz prezentację, aby móc z nią pracować podczas szkolenia. 

AHK Polska zastrzega sobie prawo do zmian w programie szkolenia lub zmiany terminu.

Speaker

prof. SANS dr Tomasz Kalinowski

Ekonomista i były dyplomata ekonomiczny. Profesor Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych w Sopocie i były Dziekan kierunku Business & Languages. Ukończył handel zagraniczny na Uniwersytecie Gdańskim. Doktorat zakresu polsko-niemieckich joint ventures. Dyplomata ekonomiczny - radca, z-ca Kierownika Wydziału Ekonomiczno-Handlowego Ambasady RP w Berlinie (1998-2005), radca-minister, Kierownik Wydziału Ekonomicznego Ambasady RP w Berlinie (2009-2014). Członek Zespołu Doradców Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu RP X Kadencji (12.2020-08.2023). Posiada doświadczenie jako członek 4 rad nadzorczych, w tym Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Doradca i konsultant z zakresu biznesu globalnego dla firm i samorządów.