Artykuły prawne

Zmiany prawne w prowadzeniu sklepu internetowego w Niemczech

23.11.2017

Adriana Grau, LL.M.

Zmiany prawne w prowadzeniu sklepu internetowego w Niemczech

Z roku na rok notuje się wzrost rangi niemieckiego rynku internetowego tzw. e-commerce. Według związku branżowego Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh) wartość tego rynku, w relacji między przedsiębiorcą a klientem indywidualnym w roku 2016 osiągnęła w Niemczech ponad 60 miliardów euro. Niemcy zajmują drugie miejsce w Unii Europejskiej pod względem wielkości rynku e-commerce, zaraz po Wielkiej Brytanii.

Zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa są mylnie przeświadczone, że przetłumaczenie strony sklepu internetowego na język niemiecki wystarczy do prowadzenia działalności internetowej w Niemczech. Aby stworzyć sklep internetowy, który będzie funkcjonował zgodnie z prawem należy spełnić wiele wymogów, które narzuca prawo i orzecznictwo niemieckie, a które ulegają ciągłej zmianie. Szerokie zmiany, które będą wprowadzone w roku 2018 dotyczą wdrożenia w życie nowego Rozporządzenia Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych. Jedynie stałe monitorowanie zgodności sklepu internetowego z obowiązującym prawem pomoże uniknąć wysokich grzywien administracyjnych jak i wezwań do zaniechania, które powiązane są z wysokimi opłatami.

Stałej zmianie ulegają następujące zagadnienia:

IMPRESSUM
Każdy, kto oferuje sprzedaż poprzez witrynę internetową zobowiązany jest do dostarczenia informacji dotyczących identyfikacji dostawcy zgodnie z niemiecką ustawą medialną (niem. TMG - Telemediengesetz), tzw. obowiązku impressum. Bez wyjątku, każdy sprzedawca musi poinformować o nazwie i adresie przedsiębiorcy, a w zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa należy spełnić odmienne obowiązki informacyjne. Jeśli podmiot ma osobowość prawną, to musi między innymi wskazać tę formę jak i numer wpisu do odpowiedniego rejestru handlowego, czy też wskazać osobę uprawnioną do reprezentowania.

PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
Ciągle aktualną kwestią jest prawo odstąpienia od umowy. Każdy sprzedawca Unii Europejskiej zobowiązany jest do pouczenia kupującego o możliwości odstąpienia od umowy, a także do dostarczenia jednolitego wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
  
OGÓLNE WARUNKI HANDLOWE
Dostawca zobowiązany jest do dostarczenia konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy wraz z ustawowymi obowiązkami informacyjnymi. Przykładowo w relacji B2C ogólne warunki handlowe muszą zostać umieszczone na stronie internetowej lub wysłane wraz z formularzem zamówienia.

PRAWO NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

W handlu online mają zastosowanie przepisy z zakresu prawa konkurencji, reklamy oraz regulacji cen - dla tych kwestii szczególne znaczenie ma niemiecka ustawa o ograniczeniu nieuczciwej konkurencji (niem. UWG - Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb), która reguluje m.in kwestię reklamy elektronicznej. Reklama wysyłana drogą elektorniczną jest ustawowo zabroniona, chyba że adresat wyraził uprzednio zgodę lub jeśli reklamodawca może udowodnić, że: - uzyskanie adresu e-mail nastąpiło w związku ze sprzedażą klientowi towaru lub usługi, - adres jest stosowany dla bezpośredniej reklamy podobnego produktu lub usługi wcześniej nabytych, - klient nie sprzeciwił się używania jego adresu, - klient został poinformowany, że każdorazowo może, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów, odmówić przyjmowania reklam.

POLITYKA PRYWATNOSCI

W związku z daleko posuniętą ochroną danych osobowych, konieczne jest umieszczenie w witrynie internetowej dokumentu, mającego za cel poinformowanie użytkowników m.in. o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane oraz czy są one przekazywane innym podmiotom.
 

WEZWANIE DO ZANIECHANIA
Właściciel sklepu on-line nie może zapominać o podstawowych regulacjach, ponieważ każde niedopatrzenie może stanowić naruszenie przepisów prawa konkurencji, co może prowadzić do otrzymania wezwania do zaniechania (niem. Abmahnung), zazwyczaj od firmy konkurencyjnej, sprzedającej podobne produkty oraz działającej w tej samej branży. Podmiotem wzywającym do zaprzestania może być również branżowe stowarzyszenie wspierające interesy gospodarcze swoich członków. Do wezwania do zaniechania dołączane jest oświadczenie o zaniechaniu (niem. Unterlassungserklärung) praktyk nieuczciwej konkurencji dokonywanych przez sklep internetowy. Zanim zdecydujemy się na podpisanie takiego oświadczenia warto zwrócić się do adwokata, który sprawdzi czy faktycznie zostały spełnione przesłanki do złożenia takiego oświadczenia, a jeśli tak, pomoże on wprowadzić najkorzystniejsze modyfikacje do oświadczenia.
Powyższe informacje mają charakter ogólny i nie stanowią katalogu zamkniętego stawianym wymaganiom przy tworzeniu sklepu internetowego.

Autor:
Adriana Grau, LL.M. in Intellectual Property Law Partner zarządzający Kancelarią GRAU Rechtsanwälte LLP
Certyfikowany adwokat-specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej
Certyfikowany adwokat-specjalista z zakresu prawa handlowego i prawa spółek

 

 GRAU Rechtsanwälte LLP
 Rödingsmarkt 20
 20459 Hamburg
 Tel.: +49 40 180 364 020
 Fax: +49 40 180 364 022
 E-Mail: office@graulaw.eu
 Internet: www.graulaw.eu
               www.grauinkasso.eu

 

 

INNE ARTYKUŁY:

 

Nowe przepisy odnośnie ochrony danych osobowych dla przedsiębiorstw (Rodo)

 

Przedawnienie w prawie transportowym – Uwaga: krótkie terminy

 

Przedsiębiorstwa transportowe i spedycyjne: rozliczenie w ramach samofakturowania

 

 

 

 

Publications on the topic

Adriana Grau, LL.M.