Wywiad
Informacje prasowe

Sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie

27.06.2024

Rozmowa z Alexandrem Henzlerem, CEO Mercedes-Benz Polska

AHK Polska: Czy jesteśmy świadkami przełomu, czy zmierzchu elektromobilności? Jaki jest poziom rozwoju elektromobilności w Polsce? Samochody elektryczne stanowią niewielki odsetek nowych samochodów zarejestrowanych w Polsce. Co planuje Mercedes-Benz?

Alexander Henzler: Zdecydowanie jesteśmy świadkami postępu elektromobilności – i nie mam wątpliwości, że ten postęp będzie kontynuowany. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie, szybciej lub wolniej, ale nie przestaje rosnąć. Mercedes-Benz przyjął rolę pioniera w dziedzinie mobilności elektrycznej i bardzo szybko zbudowaliśmy atrakcyjne portfolio samochodów elektrycznych w niemal każdym segmencie rynku. Pokazaliśmy, że taki samochód może komfortowo pokonywać duże odległości i oferować nie tylko jeden produkt, ale cały ekosystem usług, które sprawiają, że korzystanie z pojazdu elektrycznego jest jak najbardziej intuicyjne. Ale oczywiście rozwój elektromobilności to nie tylko produkt – to także rozbudowa sieci ładowania i polityka. Jednak zarówno w Polsce, jak i na całym świecie możemy zaobserwować, że warunki do publicznego ładowania samochodów elektrycznych są coraz lepsze, a już niebawem Mercedes-Benz dołoży tu swoją cegiełkę w postaci własnej, planowanej sieci ładowania.

AHK Polska: Co odróżnia markę Mercedes-Benz obecną na rynku od innych marek premium, ale także od stale rosnącej liczby konkurentów z Chin?

AH: Jesteśmy wynalazcą samochodu i urodzonym pionierem. Mercedes-Benz pozostaje synonimem tego, co obecnie najlepsze w kompleksowo rozumianej technologii – w obszarach zrównoważonego rozwoju, komfortu, bezpieczeństwa, wydajności – i nadal nadaje ton całej branży. Tylko w ciągu ostatnich kilku lat spopularyzowaliśmy inteligentne sterowanie głosowe, wyświetlacz przezierny z rozszerzoną rzeczywistością czy wydajne akumulatory w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in – a to tylko przykłady. Chcemy budować samochody, które wzbudzają pożądanie i przekraczają oczekiwania klientów, a jednocześnie zapewniają każdemu z nich wymarzonego Mercedesa. Z tego powodu posiadamy szeroką gamę modeli, napędów i wersji. Jeśli chodzi o samochody z Chin, bacznie monitorujemy sytuację, ale robimy swoje, zgodnie z tradycją i z myślą o przyszłości – najważniejsze jest dla nas zadowolenie naszych klientów.

AHK Polska: Czy samochody Mercedesa będą bardziej produktem czy usługą, z której korzystasz w razie potrzeby?

AH: To zależy bardziej od podejścia klienta. Oczywiście obserwujemy zmianę modelu zakupowego i oferujemy wszechstronny zakres usług finansowych, w tym abonamenty, które wraz z samochodem oferują kompleksowy pakiet usług, w tym serwis i wymianę opon – klient cieszy się tutaj maksymalnym komfortem. Przede wszystkim jednak staramy się dostosować do potrzeb kupującego. W każdym razie chcemy, aby Mercedes był jak najbardziej spersonalizowany – zaczynając od konfiguracji i wyposażenia, rozbudowujemy nasz program customizacji Manufaktur, aż po wykorzystanie. Korzystamy przy tym z możliwości personalizacji pojazdu, gwarantowanych przez systemy operacyjne, profile użytkowników – również aktywowane odciskiem palca – oraz sztuczną inteligencję, która sprawia, że samochód uczy się zachowania użytkownika i sugeruje odpowiednie funkcje ułatwiające obsługę.

AHK Polska: Jak wygląda rynek samochodów elektrycznych w Polsce, czego oczekują klienci, jakie wartości są dla nich ważne przy wyborze takich aut – TCO, ekologia czy zrównoważona produkcja?

AH: Zarówno w Polsce, jak i w Europie nabywcy wciąż oswajają się z samochodami elektrycznymi. Mamy już dobry produkt i współpracujemy z naszą siecią dystrybucji, aby pokazać jego realne korzyści. W wielu przypadkach klientów, którzy wybierają pojazd elektryczny, uwodzi wygoda, spokój i płynność, a także codzienna wygoda – ładowanie samochodu w domu, aby był zawsze gotowy do drogi, lub na boku – na przykład podczas zakupów. Nasze modele elektryczne mają korzystne profile ładowania, które zapewniają wysoką wydajność w szerokim zakresie pojemności akumulatorów, co oznacza, że ładują się bardzo wydajnie w podróży. Klienci często są zaskoczeni, że ładowanie podczas rodzinnego wyjścia zajmuje mniej czasu niż wizyta w sklepie, na stacji benzynowej czy w restauracji. Nie należy lekceważyć lokalnej zerowej emisji takiego samochodu. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że udział energii odnawialnej w polskim miksie energetycznym znacząco wzrasta – np. w ubiegłym roku było to ok. 40% u jednego z wiodących dostawców. Oznacza to, że wspólnie osiągniemy cel, jakim jest bezemisyjna mobilność.

AHK Polska: Jaki jest poziom rozwoju infrastruktury i ekosystemu usług elektromobilności w Polsce i czy jest on zgodny z tym, co obserwujemy na Zachodzie?

AH: Jeszcze nie, ale jesteśmy na dobrej drodze. Powstaje coraz więcej stacji szybkiego ładowania, a sieć punktów ładowania staje się coraz gęstsza – co pokazuje licznik elektromobilności. Popyt jest wciąż wysoki, ale jest to związane z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych. Jednak już teraz możemy podróżować po drogach krajowych i autostradach oraz znaleźć miejsce do wygodnego ładowania auta. Klienci Mercedesa mają łatwiej – oferujemy im inteligentną nawigację, która nie tylko planuje przerwy na ładowanie, ale także pokazuje zajętość stacji, a także kartę Mercedes me Charge, która oferuje intuicyjny dostęp do stacji różnych dostawców.

AHK Polska: VW ogłosił wczoraj, że będzie produkował samochody elektryczne w cenie 20 000 euro. Jaka będzie odpowiedź Mercedes-Benz?

AH: Tanie samochody elektryczne są z pewnością niezbędną dźwignią popularyzacji elektromobilności na kontynencie europejskim. Będą one oferować przełomowe technologie ogłoszone w naszym imponującym badaniu Vision EQXX, z rzeczywistym zasięgiem znacznie przekraczającym 1000 km – co zostało potwierdzone wieloma testami terenowymi.

AHK Polska: Dziękujemy za rozmowę.

© Michael Kudela
Alexander Henzler, CEO, Mercedes-Benz Polska