Wiadomości gospodarcze

Przedsiębiorcy chcą dialogu z UOKiK

23.03.2023

Takie wnioski można wysnuć po spotkaniu przedstawicieli firm członkowskich AHK Polska z Prezesem Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji, Tomaszem Chróstnym w dniu 22 marca 2023 w Warszawie.

Spotkanie środowiska przedsiębiorców, a także działających w otoczeniu biznesu banków i kancelarii prawnych z prezesem UOKiK, to kolejne wydarzenie w ramach organizowanych przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową cyklicznych spotkań z administracją publiczną.
Praktyczne implikacje oraz sposoby stosowania przepisów wynikających z Dyrektywy Omnibus, która weszła w życie z początkiem bieżącego roku, to jeden z wielu tematów poruszanych podczas spotkania.

„Zrównoważona i odpowiedzialna konsumpcja oraz świadome zachowania konsumenckie to cel działań regulacyjnych Unii Europejskiej oraz UOKIK na poziomie krajowym. Działania UOKiK są wynikiem dokładnej analizy lokalnego rynku, a wprowadzane regulacje biorą pod uwagę jego specyfikę i dojrzałość” powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas spotkania z przedstawicielami firm członkowskich AHK Polska.

Podczas spotkania przedsiębiorcy i prawnicy zwracali uwagę m.in. na szczegółowe kwestie związane z obrotem e-commerce, czytelnym prezentowaniem kompletnej oferty niezależnie od rodzaju nośnika czy interpretacją pojęcia oferty kierowanej do ogółu konsumentów. Poruszano także zagadnienie współpracy z siecią niezależnych dystrybutorów i odpowiedzialności spółki prowadzącej sprzedaż na poziomie hurtowym za informowanie o cenach. Prezes UOKiK zapowiedział wydanie w najbliższych dniach wytycznych, które pomogą odpowiednio interpretować regulacje dyrektywy Omnibus.
Podkreślano również, że obszarem, który stanowi duże wyzwanie z punktu widzenia ochrony praw konsumenta, jest szeroko pojęty handel elektroniczny, wspieranie sprzedaży poprzez media społecznościowe, a także działalność influencerów, promujących na swoich kanałach różnego rodzaju produkty. Duża dynamika tego sektora handlu, zmienność form kontaktu z potencjalnym klientem oraz pojawiające się stale nowe rozwiązania technologiczne, związane choćby z zastosowaniem sztucznej inteligencji, wymagają poświęcenia im szczególnej uwagi Urzędu i wnikliwej analizy przypadków. Kolejnym tematem poruszanym podczas spotkania była kwestia niezależności prezentowanych w internecie opinii, co jest bardzo istotne, ponieważ miewają one znaczący wpływ na zachowania konsumenckie.

Zaproszeni goście, doceniając możliwość bezpośredniej rozmowy zgłaszali chęć uczestniczenia w podobnych spotkaniach w fazie konsultowania oraz implementacji nowych regulacji w przyszłości, a także ściślejszej współpracy z Urzędem w celu przyspieszenia zakończenia prowadzonych dochodzeń. Prezes Chróstny potwierdził, że skrócenie czasu trwania postępowań jest jednym z priorytetów Urzędu.

„Bezpośrednie spotkania przedsiębiorców z instytucjami takimi jak UOKiK prowadzą do lepszego zrozumienia i bardziej wielowarstwowej oceny funkcjonowania rynku, a także dają możliwość lepszego wyjaśnienia potrzeby interwencji organów ochrony konkurencji i konsumentów. Nasi goście reprezentują ponad 1000 firm członkowskich i poruszali najważniejsze kwestie wpływające na dzisiejszą sytuację konkurencji” powiedziała Izabella Krueger-Pawłowski, wiceprezes AHK Polska, podczas środowego spotkania.