04.09.2024
Drugiego dnia w Pawilonie Niemieckim German Lounge dominował temat zrównoważonego rozwoju. Poranek rozpoczął się śniadaniem biznesowym, podczas którego wspólnie z firmą BASF i Kantar Polska zaprezentowaliśmy premierowe wyniki pierwszego w Polsce badania ankietowego na temat zrównoważonego rozwoju w firmach produkcyjnych w Polsce. Zagadnienie można było pogłębić podczas paneli dyskusyjnych: “Elektromobilność - ślepa uliczka czy autostrada zmian?” oraz „Dekarbonizacja przemysłu. Kręta droga do net zero?”. W przerwie między panelami dyskusyjnymi odbyło się spotkanie z gościem specjalnym Tobiasem Gotthardtem, Sekretarzem Stanu w Bawarskim Ministerstwie Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii, który w rozmowie z dr. Larsem Gutheilem, Dyrektorem Generalnym AHK Polska, odpowiedział na pytania dotyczące gospodarczej współpracy i szans jej rozwoju. Punktem kulminacyjnym był panel główny zorganizowany w Hotelu Gołębiewski: „Nowy Tandem? Rola Polski i Niemiec w zmieniającej się Europie”.
Dyskusja panelowa: Dekarbonizacja przemysłu. Kręta droga do net zero?
Jak będzie wyglądał przemysł w 2040 roku? Uczestnicy panelu dyskusyjnego podkreślili, że osiągnięcie neutralności emisyjnej wymaga kompleksowego podejścia, w tym wprowadzenia odpowiednich regulacji. Jednocześnie kluczowe jest zachowanie konkurencyjności europejskich firm, aby uniknąć przenoszenia produkcji do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach klimatycznych.
Rozwój nowych technologii to kolejny kluczowy element transformacji. Innowacje w dziedzinie energii odnawialnej, technologii wodorowych oraz efektywnego zarządzania energią będą niezbędne, aby przemysł mógł zmniejszyć emisje, nie tracąc wydajności. Paneliści podkreślili również, że osiągnięcie celów w zakresie net zero wymaga oprócz regulacji, także rozwoju nowych technologii i realistycznego spojrzenia na tempo, w jakim technologie te mogą zostać wdrożone w skali masowej.
W 2040 roku przemysł z pewnością będzie musiał stawić czoła wyzwaniom klimatycznym. Przemysł według uczestników dyskusji będzie prawdopodobnie mieć kolor szary, jednak z odcieniami zielonego.
Rozmowa z Tobiasem Gotthardtem, Sekretarzem Stanu w Bawarskim Ministerstwie Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii
Współpraca gospodarcza między Polską a Bawarią rozwija się dynamicznie, odnotowując wzrost zarówno w eksporcie, jaki i imporcie.
Tobias Gotthardt wskazał na obszary z największym potencjałem kooperacji: sektor automotive, robotyka, sztuczna inteligencja, technologie medyczne oraz bardzo istotny dla obu krajów sektor energetyczny.
Bawaria stawia na różnorodność i rozwój nowoczesnych sektorów gospodarki, intensywnie wspiera startupy, tworząc sprzyjający ekosystem w postaci uniwersytetów i ośrodków badawczych, możliwości finansowania i doradztwa.
Wiele projektów realizowanych jest z polskimi i europejskimi partnerami. Polskie firmy mają duży potencjał jako partnerzy m.in. w obszarze medtech czy IT, wiele takich projektów jest już realizowanych. Minister podkreślił dynamikę rozwoju Polski oraz kulturę przedsiębiorczości panującą w Polsce, które są znakomitymi przesłankami do dobrej współpracy.
Strategicznie ważnym obszarem w najbliższych latach będzie zwłaszcza energetyka, w tym gospodarka oparta o wodór. Również tu potrzebni będą silni partnerzy przy tworzeniu infrastruktury, magazynów energii czy rozwijaniu technologii.
Tobias Gotthardt, który z liczną delegacją przedsiębiorców gościł w Polsce wiosną tego roku, zapowiedział kolejne wizyty. Celem jest pogłębianie relacji gospodarczych, poszukiwanie partnerów do realizacji wspólnych projektów biznesowych oraz zacieśnianie współpracy politycznej – bilateralnej oraz w ramach kooperacji europejskiej.
Dyskusja panelowa: “Elektromobilność - ślepa uliczka czy autostrada zmian?”
Przedstawiciele przemysłu postulują rewizję Zielonego Ładu i wyrażają opinię, że elektromobilność nie jest jedyną drogą do redukcji gazów cieplarnianych. Oprócz elektromobilności należy także rozwijać alternatywne źródła energii, takie jak wodór czy paliwa syntetyczne. W samochodach spalinowych należy ograniczać emisję gazów cieplarnianych, np. poprzez normy EURO 7, czy efektywne katalizatory. Wskazują też, że dla osiągnięcia celów klimatycznych potrzebny jest dialog między różnymi interesariuszami – rządem, samorządami, przemysłem i organizacjami pozarządowymi.
Pozytywnym przykładem holistycznego podejścia do transformacji są działania podejmowane przez Badenię-Wirtembergię, oparte na dialogu z przedsiębiorcami i obejmujące szereg obszarów, od badań i rozwoju po kształcenie zawodowe. Land deklaruje gotowość do wymiany doświadczeń w tym zakresie z Polską i podzielenia się najlepszymi praktykami – wielu inwestorów w Polsce to przedsiębiorcy z Badenii-Wirtembergii.
Ministerstwo Infrastruktury podejmuje liczne działania, opracowuje regulacje i plany w celu rozwoju struktury ładowania dla samochodów osobowych oraz w obszarze transportu ciężkiego i publicznego. Firmy podkreślają jednak, że działania te powinny być intensywniejsze i oczekują dialogu. Transformacja powinna odbywać się oddolnie i decentralnie, w regionach.
Dialog i współpraca w zakresie dekarbonizacji przemysłu są niezbędne, abytransformacja mogła przynieść obopólne korzyści. Przykładem są zakłady produkcyjne VW, które otrzymały wsparcie od samorządu, a obecnie oddają swoje ciepło odpadowe miastu, zasilając jego system energetyczny. Przykładem kooperacji w energetyce jest także Polsko-Niemiecka Platforma Energetyczna (współpraca DENA, KAPE, przy wsparciu AHK Polska).
Dekarbonizacja jest ważnym celem, jednak powinna być prowadzona w sposób, który pozwoli rozwijać przemysł, przyciągać producentów oraz utrzymywać i tworzyć miejsca pracy.