iStock.com/andrei_r
Spotkanie online
Szkolenia & Warsztaty
Spotkania online/Webcasty
Webinar: Praktyczne stosowanie niemieckiego prawa pracy i wynagradzania oraz prawa socjalnego i podatkowego przy sporządzaniu wynagrodzeń pracowników jako następstwo nowej Dyrektywy delegowania pracowników
Online Event
Spotkanie online
Język spotkania
polski
firma członkowska AHK: 475 PLN + VAT
firma nieczłonkowska AHK: 575 PLN + VAT
Początek wydarzenia
10.10.2023 · 10:00
Koniec wydarzenia
12.10.2023 · 13:00

Szkolenie jest dwudniowe i odbywa się 10.10.2023 oraz 12.10.2023 w godzinach 10:00-13:00

Zakres tematyczny:

  1. Niemieckie prawo pracy – praktyczne uwzględnianie i zastosowanie przy sporządzaniu zestawień wynagrodzeń
  2. Ubezpieczenia społeczne/socjalne – rodzaje i wysokość składek socjalnych, świadczenia kas ubezpieczeniowych
  3. Obowiązki podatkowe – wysokość podatku od wynagrodzeń, klasy i ulgi podatkowe

 

Cel szkolenia:

Przyjęta w czerwcu 2018r. i wchodząca w życie 30.07.2020 r. dyrektywa o pracownikach delegowanych oraz związane z tym zaostrzone postępowanie jednostek ZUS przy wydawaniu zaświadczeń A1 zmuszają przedsiębiorców do zatrudniania i ubezpieczania pracowników w Niemczech. Celem szkolenia jest przedstawienie praw i obowiązków pracodawcy i pracownika wynikających z zawartego stosunku pracy w Niemczech.

W części pierwszej niniejszego szkolenia przedstawione zostaną podstawy prawne dotyczące niemieckiego prawa pracy i obowiązujące zasady wynagradzania pracowników włącznie z ich praktycznym zastosowaniem przy sporządzaniu zestawień wynagrodzeń. Druga część szkolenia poświęcona jest kwestii ubezpieczania pracowników w niemieckim systemie ubezpieczeniowym oraz metodzie naliczania i ustalania wysokości składek socjalnych i podatku od wynagrodzeń.

Pytania i problemy uczestników szkolenia związane z ww. tematyką będą wyjaśniane w formie przykładόw z praktyki oraz podczas dyskusji.

 

Grupa docelowa

Niniejsze szkolenie skierowane jest do firm z branży produkcyjnej, usługowej, transportowej i branży leasingu personalnego planujących lub już prowadzących działalność gospodarczą na terenie Niemiec.

 

Program szkolenia

1. Niemieckie prawo pracy – podstawy prawne (2,5 h)

Prawa i obowiązki pracodawcy wynikające z zawartego stosunku pracy:

  • umowa zatrudnienia – forma i jej zawartość
  • dopuszczalny czas pracy
  • minimalne wynagrodzenie, wynagrodzenie w naturze
  • dodatki za nadgodziny, pracę w nocy i święta
  • wynagrodzenie chorobowe, świąteczne, urlopowe
  • termin wypłacania wynagrodzeń
  • urlop wypoczynkowy
  • dobrowolne świadczenia pracodawcy
  • rozwiązanie stosunku pracy, okresy wypowiedzenia
  • roszczenia pracownika i pracodawcy
  • ustalenie właściwego sądu do rozstrzygania sporów

2. Ubezpieczenia społeczne/socjalne pracowników (1,5 h)

Zatrudnianie pracowników nakłada na pracodawcę obowiązki meldunkowe oraz naliczania i odprowadzania składek socjalnych do systemu ubezpieczeniowego:

  • obowiązki zgłoszeniowe pracodawcy i pracownika
  • podstawa do naliczania składek socjalnych
  • części składowe wynagrodzeń nie stanowiące podstawy
  • poszczególne składki socjalne i ich wysokość
  • terminy meldunkowe i płatności składek
  • wynagrodzenie chorobowe pracownika i jego zwrot przez niemiecką kasę ubezpieczeniową
  • ubezpieczenie członków rodziny mieszkających w Polsce
  • świadczenia kas chorych
  • kasa ubezpieczenia wypadkowego jako osobna instytucja

3. Obowiązki podatkowe wynikające ze stosunku pracy (1h)

Kwestie dotyczące opodatkowania pracowników zostaną przedstawione na podstawie obowiązujących norm prawnych i przykładów:

  • podstawy prawne
  • części składowe wynagrodzeń zwolnione z opodatkowania
  • sposób naliczania i wysokość podatku od wynagrodzeń
  • zwolnienia i ulgi podatkowe
  • obowiązki meldunkowe i płacenia podatku przez pracodawcę
  • odpowiedzialność pracodawcy za podatek od wynagrodzeń

4. Q&A

 

Prowadzący

 

Mariusz Szklarek ukończył Ekonomię na Uniwersytecie Fontys - University of Applied Sciences w Holandii. W latach studenckich realizował projekty organizowane przez Polsko-Niemieckie Towarzystwo Wspierania Gospodarki, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Instytut Naukowy Fraunhofer, dotyczące transgranicznej współpracy gospodarczej.

Pracując w kancelarii podatkowej i biegłego rewidenta w Północnej Westfalii zdobył kwalifikacje zawodowe i w roku 2005 został dopuszczony przez Izbę Doradców Podatkowych w Düsseldorf do wykonywania zawodu doradcy podatkowego.

Jest partnerem w Kancelarii Hofmann & Szklarek Spółka Partnerska. W roku 2010 uzyskał specjalizację doradcy ds. międzynarodowego prawa podatkowego.

Joanna Wierzbicka-Grajek

Joanna Wierzbicka-Grajek

Manager

Formularz zgłoszenia