Polska i Nadrenia Północna-Westfalia: bliskie partnerstwo gospodarcze z perspektywami na przyszłość

Wywiad z Felixem Neugartem, prezesem zarządu NRW.Global Business

Felix Neugart, Copyright: NRW.Global Business

Pomiędzy Nadrenią Północną-Westfalią a Polską istnieje ożywiona wymiana gospodarcza, i to nie tylko dlatego, że co czwarty Polak osiadły w Niemczech mieszka w Nadrenii Północnej-Westfalii.
Felix Neugart, dyrektor zarządzający należącej do wspomnianego landu agencji handlu i inwestycji NRW.Global Business, wyjaśnia stan stosunków gospodarczych między oboma krajami i dokąd może je zaprowadzić droga, którą wspólnie kroczą. 

Panie prezesie, jakie znaczenie ma Polska dla Nadrenii Północnej-Westfalii z gospodarczego punktu widzenia?

Felix Neugart: Bliskie stosunki między Polską a Nadrenią Północną-Westfalią mają podłoże historyczne. Pod koniec XIX wieku wielu Polaków wyemigrowało do naszego kraju związkowego. Obecnie co czwarty Polak osiadły w Niemczech mieszka na terenie Nadrenii Północnej-Westfalii, w sumie jest to 216 000 osób. Szczególnie bliskie kontakty mamy z województwem śląskim, które od 2000 roku jest naszym regionem partnerskim. W ten sposób Polska stała się również bardzo ważnym partnerem dla Nadrenii Północnej-Westfalii jako najważniejszego regionu gospodarczego Niemiec. Polska jest naszym szóstym co do wielkości partnerem handlowym – tuż za USA, a nawet przed Wielką Brytanią. Obroty handlowe w 2020 r. wyniosły 19,5 mld euro. Współpraca w ostatnich latach bardzo się pogłębiła i możemy się od siebie nawzajem wiele nauczyć, szczególnie w takich dziedzinach jak transformacja cyfrowa i Przemysł 4.0.

Wydaje się, że Nadrenia Północna-Westfalia ma wiele do zaoferowania jako lokalizacja dla polskich firm. Czy mógłby Pan powiedzieć więcej na ten temat?

Felix Neugart: Nadrenia Północna-Westfalia jest gospodarczym sercem Niemiec i zdecydowanie najważniejszą w kraju lokalizacją dla inwestycji międzynarodowych przedsiębiorstw. Na naszym terenie działa już około 20 000 zagranicznych firm, w tym tacy globalni gracze jak 3M, BP, Ericsson, Ford, Huawei, QVC, UPS, Toyota czy Vodafone. Wynika to z jednej strony z centralnego położenia w Europie, a z drugiej strony z wydajnej infrastruktury transportowej. Nadrenia Północna-Westfalia to świetny punkt startowy dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą zdobyć Niemcy, a nawet Europę. Z drugiej strony znajdą oni w tym najludniejszym kraju związkowym Niemiec duży potencjał rynkowy. W promieniu tylko 500 km od samego Düsseldorfu mieszka 160 milionów ludzi, czyli prawie jedna trzecia konsumentów w UE. Ponadto kraj związkowy oferuje liczne grono klientów B2B i partnerów do współpracy dzięki dużemu zagęszczeniu przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych. Z ponad 700.000 małych i średnich przedsiębiorstw jesteśmy siedzibą zarówno silnego, przedsiębiorczego sektora MŚP, jak i ponad jednej trzeciej z 50 przedsiębiorstw o najwyższych obrotach w Niemczech. Ponadto 68 szkół wyższych w kraju związkowym kształci co roku wielu młodych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów i jest tym samym ważną siłą napędową innowacji. Młode i uznane przedsiębiorstwa – wspierane przez szeroki wachlarz placówek badawczych – pracują nad rozwiązaniami dla przyszłości, takimi jak digitalizacja czy transformacja energetyczna, wzbogacając rynek o nowe modele biznesowe, usługi i produkty. Dla firm międzynarodowych oznacza to liczne punkty styczne oraz potencjał jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów i możliwości nawiązania współpracy. W szczególności dla polskich przedsiębiorstw bliskość geograficzna i kulturowa, jak również rozbudowana sieć polskich kontaktów w Nadrenii Północnej-Westfalii są ważnymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji.

W jakich obszarach widzi Pan w przyszłości szanse dla firm z NRW w Polsce?

Felix Neugart: Ogólnym trendem, który jednak odgrywa istotną rolę tekże w Polsce, są z pewnością projekty w kontekście zielonej transformacji energetycznej lub w dziedzinie energii odnawialnych. Otwiera to również nowe perspektywy dla przedsiębiorstw NRW w ich strategii internacjonalizacji. Może się to wydawać nieco zaskakujące, ponieważ Polska jest uważana za kraj par excellence węglowy, ale sprawy nabierają tempa i rynek otwiera się coraz bardziej na projekty wiatrowe i słoneczne. Polska jest również trzecim co do wielkości producentem wodoru w UE i planuje w przyszłości produkować więcej wodoru z odnawialnych źródeł energii. W tym celu chce zainwestować kolejne 2,4 mld euro do 2030 roku. Z pewnością otworzy to w przyszłości obiecujące możliwości rynkowe i kooperacyjne dla przedsiębiorstw z kraju energii, jakim jest Nadrenia Północna-Westfalia.

Czy zna Pan jakieś historie sukcesu polskich firm w NRW?

Felix Neugart: Sukcesów jest wiele, w końcu na terenie Nadrenii Północnej-Westfalii działa już ponad 300 polskich przedsiębiorstw, w tym tak duże firmy jak Azoty, Impel, Nowy Styl, Sanplast, Telefonika i Wielton. Obecnie bardzo zainteresowane ekspansją są przede wszystkim sektory IT i logistyki. MLP Group, na przykład, stworzyła swoje parki logistyczne w dwóch miejscach w Nadrenii Północnej-Westfalii i nadal się rozwija. Ale obecnie obserwujemy również wiele nowych podmiotów z sektora zaawansowanych technologii, takich jak Saule Technologies – wiodąca firma w komercjalizacji perowskitowych ogniw solarnych – lub start-up Nevomo, który pracuje nad technologią hyperloop i rozwojem pociągów magrail. Te inwestycje w rozwiązania dla przyszłości dowodzą, że polskie firmy odgrywają rolę nie tylko w klasycznym przemyśle wytwórczym. Z drugiej strony Polska jest oczywiście, jak już wspomniano, również atrakcyjnym rynkiem wzrostu dla przedsiębiorstw z Nadrenii Północnej-Westfalii. Na przykład, firma ISRINGHAUSEN z Mönchengladbach, należąca do grupy AUNDE, zdecydowała się na uruchomienie nowej fabryki w Ujeździe. NRW.Global Business wspierała tego specjalistę od innowacyjnych systemów siedzeń i sprężyn technicznych w realizacji procesu ekspansji, współpracując przy tym ściśle z AHK Polska, Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Jakie wsparcie oferuje tutaj NRW.Global Business?

Felix Neugart: Z jednej strony NRW.Global Business wspiera polskie firmy w ich projektach rozwojowych lub planach osiedlenia się w Nadrenii Północnej-Westfalii. Jako należąca do kraju związkowego agencja promocji handlu zagranicznego udzielamy firmom wsparcia w całym procesie. Od 2016 roku jesteśmy obecni w Polsce w postaci biura w Warszawie, dzięki czemu możemy wspierać firmy bezpośrednio na miejscu. Już w fazie analizy i planowania służymy firmom naszą wiedzą ekspercką oraz rozbudowaną siecią kontaktów w biznesie, nauce, polityce i administracji. To gwarantuje dobry start w NRW. Z drugiej strony NRW.Global Business wspiera również naszą rodzimą gospodarkę NRW w otwieraniu się na rynki międzynarodowe – w tym Polskę. Na przykład regularnie organizujemy wyjazdy dla przedsiębiorców z konkretnych sektorów lub zajmujących się rozwiązaniami dla przyszłości, aby ułatwić firmom wejście na rynki zagraniczne. Z pomocą ukierunkowanego matchmakingu i wydarzeń networkingowych, mogą oni budować swoją sieć lokalnych kontaktów i realizować nowe cele ekspansji.