Wiadomości gospodarcze

Rekordowy eksport polskiego mięsa, wędlin, sera i masła w ramach sieci Lidla

26.04.2023

Eksport polskich produktów na rynki, na których obecne są sklepy sieci Lidl, przekroczył w 2022 roku 5,4 mld zł. Oznacza to wzrost w rok o ponad jedną czwartą. Przebojem eksportowym są zwłaszcza polskie produkty żywnościowe: mięso, wędliny, sery i masło.

Wyniki te wpisują się w stabilny, wzrostowy trend: w 2021 r. wartość eksportu wyniosła 4,3 mld zł, rok wcześniej 3,6 mld zł. W roku 2019 eksport polskich produktów przez Lidla to 3,1 mld zł, a w roku 2018 wynosiła ok. 2,5 mld zł.

Oznacza to, że w latach 2018-2022 eksport polskich produktów za pośrednictwem sieci Lidl sięgnął ok. 18,9 mld zł. Operator zapowiada dalsze wspieranie eksportu sieciowego i promowanie polskich produktów na rynkach zagranicznych.

W gronie czołowych ośmiu zagranicznych rynków eksportowych dla Lidl Polska i polskich dostawców sieci, znalazły się w ubiegłym roku: Rumunia, Słowacja, Czechy, Litwa, Węgry, Łotwa, Bułgaria oraz Wielka Brytania. Z danych udostępnionych przez Lidla wynika, że najwięcej pod względem wartościowym oraz ilościowym sieć wyeksportowała z Polski mięsa, wędlin, sera żółtego, a także masła.

W samym tylko 2022 r. prawie 300 polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidla na ok. 30 zagranicznych rynków, na których obecna jest niemiecka sieć dyskontów.

- Współpraca z polskimi dostawcami jest dla nas priorytetem, dlatego kupujemy od krajowych producentów nabiał, mięso, wędliny, warzywa i owoce. Współpracujemy z nimi na co dzień. Jesteśmy świadomi, że polskie produkty są wysokiej jakości, dlatego promujemy je za granicą - deklaruje cytowany w komunikacie Wojciech Grohn, członek zarządu Lidl Polska.

Dla polskich producentów żywności współpraca z Lidlem stwarza duże możliwości rozwoju dzięki szerokiemu portfolio wytwarzanych w Polsce marek własnych sieci. Lidl już kilka lat temu uzyskał pozycję największego eksportera żywności z Polski. Wyprzedzał tym samym nie tylko inne sieci handlowe, ale również samych producentów żywności sprzedających swoje wyroby na rynkach zagranicznych. Uzyskanie takiej skali eksportu polskiej żywności jest możliwe nie tylko dzięki szerokiej ofercie marek własnych sieci, ale również dzięki obecności dyskontera w ogromnej liczbie krajów.