Wiadomości gospodarcze

Polski rynek pracy 2022 rynkiem Pracownika 2.0

13.04.2022

Eksperci, którzy wypowiadali się podczas zorganizowanej przez AHK Polska w dniu 12.04.2022 r. konferencji Rynek Pracy 2022, jednoznacznie stwierdzili, że to co najtrafniej oddaje aktualną sytuację w tym obszarze to hasła ZMIANA oraz Rynek PRACOWNIKA 2.0.

Zdaniem Krzysztofa Tuszyńskiego z Michael Page zmiana jest tym, co na rynku pracy czeka nas w najbliższym czasie. Pandemia Covid 19 zapoczątkowała zmiany w sposobie organizacji pracy oraz podejścia do oczekiwań i potrzeb pracownika, które będą w kolejnych latach ewoluować.

Konferencja podzielona była na 3 części. Pierwsza z ich to debata o rynku pracy oczami pracodawców, w której udział wzięli Marcin Jankowski z Volkswagen Poznań, Ewa Jakimowicz z T-Mobile Polska, Daria Uljanicka z Fundacja Integralia, Anna Bentkowska z MAN Trucks. Wszyscy uczestnicy debaty zgodnie stwierdzili, ze wchodzimy w kolejny etap organizacji pracy, tym razem w modelu hybrydowym, w którym ważne jest zachowanie proporcji między oczekiwaniami pracowników i pracodawców co do obecności w biurze, organizacji przestrzeni biurowych, które maja pełnić bardziej integrujące funkcje jak również weryfikacji skuteczności pracy. Pomocne w tym jest podejście „egilowe”, które często stosowane jest w firmach technologicznych, takich jak T-mobile, gdzie pracuje się w dużej mierze na projektach. Dzięki rytuałom egile można wyznaczać nowe standardy efektywności pracy.

Zmiana na rynku pracy oczami pracodawcy to także coraz popularniejsze podejście diversity, które wiąże się np. z wiekszymi możliwościami zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, dzięki niwelowaniu barier architektonicznych, czy też lepszej organizacji miejsca pracy i wyposażania go w niezbędne elementy usprawniające prace. Innym aspektem trendu diversity jest zatrudnianie kobiet w uznawanych do tej pory za typowo męskie zawody. Zarówno koncern VW jak i MAN stawiają ten aspekt w centrum uwagi chcąc odczarować stereotyp, że praca na linii produkcyjnej w branży motoryzacyjnej zarezerwowana jest tylko dla mężczyzn. Dzięki automatyzacji przemysłu oraz coraz bardziej ergonomicznym stanowiskom pracy jest ona bardziej dostępna także dla kobiet.

Druga debata dotyczyła Pracownika przyszłości. W tej części wypowiadały się Monika Remiszewska z Ringier Axel Springer Polska, Wioletta Marciniak-Mierzwa – EY Poland, Justyna Chmielewska z Hays. Wszystkie panelistki zwracały uwagę na te same trendy oraz oczekiwania jakie wobec pracodawcy stawiają pracownicy. Są oni aktualnie w wyjątkowo dobrej sytuacji i oczekują od pracodawcy przede wszystkim komfortowych warunków pracy, możliwości pracy zdalnej, wellbeiingu, czyli troski o dobrostan nie tylko fizyczny ale i psychiczny oraz zapewnienia tzw. work – life balance. Na znaczeniu zyskał też kafeteryjny system benefitów pozapłacowych, dostosowany do aktualnej sytuacji życiowej pracownika czy tez modelu pracy.

Zadaniem pracodawcy jest tworzenie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu, odchodzącej od typowo zhierarchizowanych struktur, wspierającej kreatywność i pracę głęboką, czyli pracę z tego miejsca, gdzie pracuje się najlepiej. Należy też dbać o markę pracodawcy czyli tzw employer branding.

Zwieńczeniem konferencji była rozmowa z Wojciechem Zającem, Partnerem w Kancelarii SDZLEGAL SCHINDHELM na temat zatrudniania pracowników z Ukrainy w kontekście nowej specustawy. Zwrócił on uwagę na strukturę demograficzną uchodźców (75%, tych którzy pojęli już prace to kobiety) i podkreślił , że warto integrować pracowników z Ukrainy z załogą firmy, oraz, że przy stworzeniu odpowiednich warunków (opieka nad dziećmi, szkoła, opieka zdrowotna) osoby te mogą zostać w Polsce na dłużej i wesprzeć polski rynek pracy, który zmaga się aktualnie z niedoborem siły roboczej.

 

Partnerzy Konferencji: T-Mobile PolskaFundacja Grupy ERGO Hestia IntegraliaEYVolkswagen Poznan