Polska Strefa Inwestycji (PSI)

Najistotniejsze informacje oraz kryteria, które trzeba spełnić, aby otrzymać wsparcie w ramach PSI

Wprowadzona w 2018 roku, Polska Strefa Inwestycji stanowi rodzaj wsparcia dla inwestorów na terenie całej Polski, zastępując dotychczasowe Specjalne Strefy Ekonomiczne. Regulacje PSI mają na celu umożliwienie przedsiębiorstwom przeprowadzania nowych inwestycji z wykorzystaniem zwolnienia z podatku dochodowego (CIT/PIT) na okres 10-15 lat, w wysokości nawet do 70% wartości planowanej inwestycji.

Polska Strefa Inwestycji – istota instytucji

Wygłoszone w 2018 r. hasło „cała Polska Specjalną Strefą Ekonomiczną” było początkiem rozwoju programu tzw. Polskiej Strefy Inwestycji, który pierwotnie rozszerzał, a docelowo ma zastąpić, działające od ponad 20 lat, Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE). Regulacje PSI stanowią nowy instrument zachęty i wsparcia przedsiębiorstw w przeprowadzaniu nowych inwestycji na terenie całego kraju.

Regulacje wprowadzone ustawą o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (i odpowiednimi aktami wykonawczymi – m.in. Rozporządzeniem Rady Ministrów z 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji), stanowią zachętę dla inwestorów w formie zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, podobnie jak miało to miejsce w przypadku inwestycji realizowanych na terenach SSE. Nowy program daje jednak szansę na skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim przedsiębiorcom inwestującym w Polsce, bez względu na lokalizację inwestycji, jeżeli tylko spełnia ona określone kryteria ilościowe i jakościowe.

Podstawowa korzyść

Głównym instrumentem wsparcia oferowanym w ramach Polskiej Strefy Inwestycji jest udzielenie przedsiębiorcom zwolnienia z podatku dochodowego (CIT/PIT) w przypadku realizacji nowych inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu (DoW).

Zasięg terytorialny PSI

Najistotniejszą różnicą między PSI a „starymi” Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi teren, na którym można przeprowadzać nowe inwestycje. Funkcjonowanie na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE, było ustawowo ograniczone do obszaru danej strefy ekonomicznej, co znacznie utrudniało plany biznesowe wielu przedsiębiorstw. W ramach PSI, przedsiębiorcy chcący uzyskać przedmiotowe zwolnienie podatkowe mogą, co do zasady, przeprowadzić nową inwestycję w jakimkolwiek miejscu na terenie kraju.

Okres obowiązywania decyzji o wsparciu (DoW)

Decyzja o wsparciu jest dokumentem, którego uzyskanie jest konieczne, aby móc korzystać ze zwolnienia podatkowego w CIT/PIT w ramach PSI. Wydawana jest na wniosek przedsiębiorcy przez zarządy dotychczasowych Specjalnych Stref Ekonomicznych w imieniu ministra właściwego ds. gospodarki na 10, 12 lub 15 lat. Tak ustalony czas obowiązywania DoW umożliwia przedsiębiorcom znacznie dłuższe korzystanie ze zwolnienia podatkowanego niż odbywało się to na podstawie regulacji w zakresie SSE (warto zauważyć, że zgodnie z obecnymi przepisami, Specjalne Strefy Ekonomiczne będą funkcjonować jedynie do końca 2026 r.). Ponadto treść decyzji o wsparciu obejmuje m.in. okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki jakie przedsiębiorca musi spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego.

Warunki korzystania ze wsparcia – kryteria ilościowe i jakościowe

Znaczącą zmianą PSI względem funkcjonowania w SSE jest konieczność spełnienia kryteriów ilościowych i jakościowych przez przedsiębiorcę dokonującego nowej inwestycji.

Kryteria ilościowe – aby zakwalifikować się do programu wsparcia, inwestycja musi wiązać się z odpowiednio wysokimi nakładami kwalifikowanymi, zależnymi od statusu przedsiębiorcy (mały/średni/duży) i od stopy bezrobocia w powiecie właściwym dla lokalizacji nowej inwestycji:

Bezrobocie jest oceniane na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (ogłaszane raz w roku - tu: wrzesień 2023).

  • W przypadku inwestycji w mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze [tzw. SOR], gminie w której położone jest to miasto lub gminie graniczącej z taką gminą, minimalne koszty kwalifikowane wynoszą 10 mln zł (dla dużego przedsiębiorcy).
  • Szczegółowe warunki dotyczące kosztów kwalifikowanych inwestycji obniża się: 
    • w przypadku inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu oraz prac badawczych i rozwojowych (B+R) o 95 %
    • dla mikroprzedsiębiorców o 98 %, dla małych przedsiębiorców o 95%, dla średnich przedsiębiorców o 90 %.

 

Kryteria jakościowe – kryteria, do których spełnienia jest zobowiązany przedsiębiorca w zależności od typu inwestycji (w sektorze usług czy też sektorze produkcji przemysłowej). Konieczne jest zobowiązanie się przedsiębiorcy do spełnienia 6 kryteriów jakościowych. Wymagania kryterium jakościowego będą się zmniejszać wraz ze wzrostem intensywności pomocy publicznej dostępnej na terenie Polski:

  • 4 pkt w województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko-mazurskim,
  • 5 pkt w województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim oraz w podregionach: ciechanowsko-płockim, ostrołęcko – siedleckim, radomskim, warszawskim wschodnim,
  • 6 pkt w województwach: dolnośląskim, śląskim, wielkopolskim, pomorskim oraz w Warszawie i podregionie warszawskim zachodnim.

Warunkiem jest też uzyskanie co najmniej po 1 pkt za zrównoważony rozwój gospodarczy i za zrównoważony rozwój społeczny.

Intensywność wsparcia

W ramach PSI oferowana jest pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Kwota „zwolnionego” podatku, obliczana jest jako iloczyn nakładów inwestycyjnych uznawanych za wydatki kwalifikowane oraz intensywności pomocy przewidzianej dla danego województwa, w którym ma miejsce realizacja inwestycji.

Intensywność dostępnej pomocy publicznej prezentuje następująca tabela: