DIGI Index 2022
Wyniki najnowszej edycji DIGI Indexu 2022 potwierdzają sukces i zasadność publikacji „Przedsiębiorstwo 4.0-360°. Rekomendacje dobrych praktyk” AHK Polska, która ewidentnie wpisała się w potrzeby przedsiębiorców.
Właśnie ukazała się kolejna edycja DIGI Indexu. Jest to autorskie badanie Siemens Polska, które pokazuje stopień cyfryzacji firm działających na polskim rynku w sektorach maszynowym, samochodowym, farmaceutycznym oraz produkcji żywności.
Tegoroczne wyniki napawają optymizmem i pokazują, że firmy wyszły z fazy rozmów o potrzebie cyfryzacji oraz przygotowań do realizacji konkretnych projektów i działań.
Średni poziom cyfryzacji w badanych sektorach wyniósł 2,4 punkty (w 4-stopniowej skali), co stanowi postęp w stosunku do lat minionych. W poprzednich latach 2021 i 2019 były one na poziomie 1,9 i 1,8 pkt. Należy tu także nadmienić, że dopiero w przypadku odczytów powyżej 2,1 mówi się o faktycznej cyfryzacji. Wyniki poniżej tej wartości świadczą co najwyżej o gotowości do transformacji. Na ogólny wynik składają się konkretne komponenty - po szczegóły odsyłam do raportu (https://new.siemens.com/pl/pl/o-firmie/raporty-siemens/digi-index-2022.html).
Jednak największe znaczenie w osiągniętym rezultacie okazało się mieć zarządzanie danymi.
Badane firmy deklarowały zwiększenie nakładów inwestycyjnych na wdrażanie rozwiązań z obszaru transformacji cyfrowej. Najaktywniesze okazały się dwa spośród badanych sektorów: maszynowy (8,76%) oraz samochodowy (8,36%).
Co ważne, deklarowany wzrost nakładów będzie miał miejsce w ciągu najbliższych 12 misięcy.
Fakt, że niestabilna sytuacja rynkowa i geopolityczna nie spowolniła, a wręcz przyspieszyła procesy transformacyjne w polskich przedsiębiorstwach, świadczy o tym, że firmy nie tylko zauważają trendy i chcą za nimi podążać, ale widzą w cyfryzacji narzędzie do skutecznego stawiania czoła wyzwaniom rynkowym. Taki wynik jest dowodem rosnącej świadomości zarówno możliwych korzyści, jaki i potrzeby sięgania po nowe dotychczas niestosowane rozwiązania. Mam tu na myśli przechodzenie od automatyzacji do cyfryzacji, większy nacisk na wykorzystanie danych, wspieraną technologiami optymalizację procesów produkcyjnych, np. dzięki zastosowaniu technologii cyfrowego bliźniaka.
Jest to szczególnie ważne w przypadku firm poddostawców, będących w łańcuchach dostaw firm globalnych.
Przedsiębiorcy są świadomi konieczności transformacji cyfrowej, ale i korzyści z niej wynikających.
Do najczęściej wymienianych korzyści należały oszczędność kosztów (38,7%), wyższa wydajność (38,0%) oraz większe bezpieczeństwo (27,3%).
Jest to zbieżne z tym, o czym mówią autorzy publikacji „Przedsiębiorstwo 4.0, 360°. Rekomendacje dobrych praktyk” odpowiadając na postawione retoryczne pytanie:
Czy można sobie pozwolić na bierne obserwowanie trendów i nie wchodzenie na ścieżkę cyfryzacji?
Wskaźnik digitalizacji polskich przedsiębiorstw wyskoczył w tym roku dynamicznie w górę, ale przed nami jeszcze daleka droga.
Można zadać sobie pytanie, co spowalnia procesy transformacyjne w naszym kraju, skoro świadomość potrzeb i korzyści wydaje się być solidnie ugruntowana.
Dlaczego wdrażanie nie postępuje szybciej, a procesy decyzyjne trwają miesiącami?
Jak pokazują wyniki raportu DIGI Index 2022, najpoważniejszą barierą nadal jest aspekt finansowy. Na co wskazało aż 53,3% ankietowanych firm. Podkreślały one ”brak finansowego wsparcia” jako główną barierę dla wdrażania transformacji i digitalizowania swoich zakładów.
Jakie narzędzia wsparcia finansowego są aktualnie dostępne dla przedsiębiorców i co będzie możliwe w najbliższej perspektywie finansowej 2021-2027?
Po takie informacje warto sięgnąć do wspomnianej już wcześniej przeze mnie publikacji "Przedsiębiorstwo 4.0, 360°. Rekomendacje dobrych praktyk" (publikacja do pobrania na stronie https://ahk.pl/pl/przedsiebiorstwo-40)
Lektura obu opracowań w połączeniu z zaangażowaniem i doświadczeniem może się okazać kluczem do sukcesu przedsiębiorcy!