Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa wraz z DATEV serdecznie zapraszają na szkolenie merytoryczno - językowe: Komunikacja między polskim a niemieckim działem księgowości i controllingu - różnice i podobieństwa w systemach rachunkowości.
Szkolenie odbędzie się dnia 04.06.2025 w godzinach 10:00 - 17:00.
Dlaczego warto wziąć udział?
Przedsiębiorstwa posiadające spółki zależne lub oddziały w innym państwie są konfrontowane z potrzebą pozyskania danych finansowych z kraju inwestycji na potrzeby raportowania w kraju macierzystym. Wymaga to komunikacji między działami księgowości oraz controllingu w obu krajach, w tym przypadku w Polsce i w Niemczech.
Na tej linii pojawiają się wciąż problemy, mające swoje przyczyny w dwóch źródłach: po pierwsze w nieporozumieniach na tle językowym, gdyż osoby pracujące w tych działach po stronie niemieckiej rzadko posługują się językiem polskim, a z kolei Polakom nawet przy dobrej znajomości języka niemieckiego brakuje niekiedy znajomości właściwych pojęć z zakresu rachunkowości i podatków.
Drugim źródłem są różnice merytoryczne w aparacie pojęciowym (przykładowo, podział umów leasingu na leasing finansowy i operacyjny został inaczej ukształtowany przez ustawodawcę niemieckiego, a inaczej przez polskiego, odmiennie w prawie podatkowym aniżeli w przepisach dotyczących rachunkowości). Może to powodować, że ujęcie danego zdarzenia w określonej pozycji bilansowej i związane z tym zapisy w księgach będą prawidłowe z punktu widzenia przepisów jednego kraju, ale ich nieświadome bezkrytyczne przejęcie do celów sprawozdawczości finansowej czy podatkowej w drugim kraju doprowadzi tam do ich błędnego ujęcia.
PROGRAM:
1. Polskie i niemieckie zasady rachunkowości – porównanie ze szczególnym wskazaniem na różnice
2. Części składowe niemieckiego sprawozdania finansowego jednostki
3. Struktura i poszczególne pozycje niemieckiego bilansu, rachunek zysków i strat, porównanie z polskimi odpowiednikami – kwestie językowe oraz merytoryczne
a) majątek trwały (wartości niematerialne, majątek rzeczowy, majątek finansowy)
- zasady wyceny składników majątkowych
- metody amortyzacji
- aktualizacja wartości
b) majątek obrotowy (zapasy, należności, papiery wartościowe)
- zasady wyceny składników majątkowych
- aktualizacja wartości
c) rozliczenia międzyokresowe
- zasady tworzenia
- rozgraniczenie między rozliczeniami między-okresowymi a rezerwami/zobowiązaniami
d) kapitały własne
- ustrukturyzowanie pozycji kapitału własnego w bilansach obu krajów
- nieekwiwalentość pojęć Kapitalrücklage i Gewinnrücklage w stosunku do pojęć kapitał rezerwowy i zapasowy
e) rezerwy i zobowiązania
- odmienna typologia rezerw w obu krajach
- kazus rezerw na grożące straty z transakcji
f) struktura przychodów i kosztów
- moment wykazywania przychodu i kosztu
- wykazywanie zysków z kontraktów długoterminowych
- ujmowanie umów leasingowych
4. Zarys systemu podatkowego w Niemczech
a) krótkie omówienie rodzajów podatków
b) wybrane różnice między wynikiem rachunkowym a podatkowym
Jeśli istnieją jakieś szczególne zagadnienia, które Państwa interesują, to prosimy o przesłanie informacji na ten temat na adres: mzareba@ahk.pl – uwzględnimy wskazane kwestie podczas szkolenia.
DATEV eG Oddział w Polsce jest wiodącym dostawcą rozwiązań informatycznych głównie dla firm międzynarodowych (rozwiązania dla spółek polsko-niemieckich), biur rachunkowych, biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych. Ponad 20 lat doświadczenia w sprzedaży i wdrożeniach systemów IT na rynku polskim i 60 lat na rynkach europejskich pozwoliło nam na wypracowanie oferty dostosowanej do indywidualnych potrzeb biznesowych.
Od początku działania na rynku polskim DATEV współpracuje ściśle ze środowiskiem zawodowym biegłych rewidentów czy doradców podatkowych. Dostarczane rozwiązania doskonale spełniają oczekiwania tych grup zawodowych.
We współpracy ze spółkami międzynarodowymi działającymi na rynkach polskim i niemieckim podstawą firmy jest szerokie doświadczenie w doborze i wdrażaniu oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem na obu tych rynkach.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. W trakcie szkolenia zapewniamy lunch oraz przerwy kawowe. Na koniec szkolenia uczestnicy otrzymają certyfikat.
Na szkolenie prosimy rejestrować się przez formularz online na górze strony.
Uwaga! Bezkosztowa rezygnacja wyłącznie pisemnie do dnia 28.04.2025.
Po tym terminie obciążymy Państwa pełnymi kosztami uczestnictwa. Do dn. 29.05.2025 uczestnicy otrzymają pisemne potwierdzenie i informacje nt. udziału w szkoleniu.
AHK Polska zastrzega sobie prawo do zmian w programie szkolenia lub zmiany terminu.
W przypadku zapytań prosimy o kontakt z pracownikiem AHK Polska: